search

Stiften på tilbagetog

Århus Stiftstidende lukker fire ugeaviser i Århus og Midtjylland og opgiver dermed nogle af sine våben i krigen mod Jyllands-Posten

Århus Stiftstidende nedlægger nu delvist våbnene i den østjyske aviskrig. Det mest synlige bevis er lukningen af OnsdagsAvisen Midtjylland, der i to år er blevet omdelt gratis til husstande i og omkring Silkeborg. Annonceavisen blev sendt på gaden nøjagtig samtidig med, at Jyllands-Posten købte en tredjedel af aktierne i Midtjyllands Avis, dagbladet i Silkeborg.

OnsdagsAvisen har ført en aggressiv prispolitik, der har gjort det muligt for selv den mindste erhvervsdrivende at betale for en helsides-annonce i fire farver. Prisen har været nede imellem en tredjedel og en fjerdedel af den normale pris til skade for Ekstra Posten, der ejes af Midtjyllands Avis.

Men nu har Århus Stiftstidende valgt at lukke OnsdagsAvisen. Indtægterne fra annoncesalget har været for små til, at vi har udsigt til overskud, skriver Århus Stiftstidendes chefredaktør Erik Frodelund på forsiden af seneste nummer af bladet, der udkom i midten af januar.

"Jeg tror såmænd godt, vi kunne have lavet en god forretning ud af avisen i løbet af et par år, men vi har valgt at koncentrere os om vores kerneområde, som er at producere Århus Stiftstidende og Århus Onsdag," siger Erik Frodelund.
Han erkender, at OnsdagsAvisen udelukkende blev etableret som et våben i krigen mod Jyllands-Posten.

– Har Århus Stiftstidende forladt den strategi?

"Ja, det kan man godt sige, men det betyder ikke, at vi er blevet gode venner med Jyllands-Posten. Men nu vil vi hellere bruge energien på at lave en god lokalavis," siger chefredaktøren.

Foruden OnsdagsAvisen har Århus Stiftstidende også nedlagt tre små annonceblade i Århus. Erik Frodelund bruger også dårlig økonomi som begrundelse for, at de tre aviser lukker.

Aviserne er dog straks blevet overtaget af andre ugeaviser, der ikke har forbindelse til de to store kamphaner i Århus.

Ugeavisen Se og Køb i Hammel har overtaget én af dem, og direktør Hans Henrik Laugesen har bestemt ikke lyst til at gå i annoncekrig.

"Nej, for søren. Vi har hverken millioner nok eller lyst til at stikke hovedet ind i den kamp," siger direktøren.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen