search

Statspirater censureret på nettet

 Raffineret censur og kvoter på udenlandsk stof skal dæmme op for kritik af det autoritære og korrupte styre i Kasakhstan.

 

Raffineret censur og kvoter på udenlandsk stof skal dæmme op for kritik af det autoritære og korrupte styre i Kasakhstan.

Det centralasiatiske Kasakhstan tager nu raffinerede metoder i brug for at censurere uønskede internetsider. Ifølge det amerikanske udenrigsministeriums nye rapport fra 4. marts om Kasakhstan, har de statslige internetudbydere Nursat og Kaztelecom erstattet kritiske hjemmesider med censurerede. På disse såkaldte piratsider er al kritik af præsidenten og hans autoritære styre fjernet. Dermed føres intetanende surfere bag lyset, og det amerikanske udenrigsministerium mener, at metoden er direkte bestilt af den kasakhiske efterretningstjeneste.

Denne praksis er blandt andet gået ud over det London-baserede center for uafhæn-gig information om Centralasien – Eurasia. På informationscentrets hjemmeside er der de seneste to år formidlet flere historier og links til andre internetsider om en verserende korruptionssag, der inddrager Kasakhstans præsident, Nursultan Nazarbajev. I sagen "Kazakhgate" mistænkes præsidenten for at have modtaget bestikkelse fra amerikanske olieselskaber og gemme store summer i schweiziske banker.

Eurasia kom i midten af marts på nettet igen i sin "ægte" udgave. Seneste nyhed er en historie om, hvordan et radio- og telefonprogram med en af præsidentens politiske modstandere er blevet jammet af styret.

Censur er officielt forbudt i Kasakhstan. Men alligevel blev præsidenten sidste år udnævnt til en af de ti største fjender af pressefrihed i verden af organisationen Committee to Protect Journalists. Store dele af de kasakhiske medier ejes og drives af familie til præsidenten. De har samtidig topposter i efterretnings- og sikkerhedstjenesten. Censuren bliver dog tilfældigt håndhævet. Nogle gange kan medier slippe fra at kritisere styret. Andre gange slås hårdt ned på selv mild kritik. Det har skabt en stor grad af selvcensur blandt journalister og medier.

For at dæmme op for kritikken, der især formidles over internettet fra bl.a. BBC og Radio Free Europe/Radio Liberty, har styret senest vedtaget en lov om at kasakhiske medier må bringe max. 20 procent udenlandsk stof.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen