search

Statister i et medieteater

Det er absolut ikke alene journalister, der redigerer medierne. Journalister er ofte statister i et medieteater, hvor virksomheder, organisationer og PR-bureauer instruerer. Sådan blev medievirkeligheden skitseret på FagFestivalen.

Det er absolut ikke alene journalister, der redigerer medierne. Journalister er ofte statister i et medieteater, hvor virksomheder, organisationer og PR-bureauer instruerer. Sådan blev medievirkeligheden skitseret på FagFestivalen.

På en diskret og udadtil usynlig måde har virksomhederne, organisationerne og PR-bureauer sat sig ved journalisternes skriveborde. De fodrer journalisterne med gode historier, ofte baseret på ‘vigtige' undersøgelser, som de selv har fået udarbejdet. De tipper og forærer journalisterne solohistorier – og alle er glade. Journalisten får sin historie, og virksomheden får sit budskab ud.
»Faktum er, at det kun i et beskedent omfang er sandt, når vi over for læserne påstår, at det er os, der redigerer nyhedsstrømmen,« konstaterede chefredaktør på Jyllands-Posten, Ulrik Haagerup.
»Hvor meget af det, vi hver dag sender på gaden, er nyhedsformidling båret af redaktionernes engagement, indignation, fortælleglæde og evne til at udvikle selvstændige ideer? Og hvor meget er forklædt PR, udtænkt af smartere folk i Greenpeace, Tobaksskaderådet, Statoil, Disney eller Microsoft?« spurgte Haagerup.
Der er meget lidt af det første og alt for meget af det sidste, var pointen i chefredaktørens oplæg i FagFestival-debatten om ‘Medierne som redskab'. Ved siden af ham i panelet sad én af dem, der hjælper virksomhedernes budskaber ind i avisspalterne. Det var Mogens Gyde, direktør i Communique Kommunikationsrådgivning:
»Begivenheder skabes, hvor journalister er – og kun der.«
Det er den grundsætning, hans firma præsenterer for sine kunder. Omtale i medierne er en forudsætning for, at et firma, en organisation får succes. Og den omtale skaffer Communique sine kunder.
»Vi laver det arbejde, som journalister ville lave, hvis de havde tid. Vi støvsuger virksomheden for at finde det, der interessant. Jeg har bekendt mig til den arbejdsmetode, som er journalistens og er stadig aktiv og rigtig journalist,« sagde Mogens Gyde, som har en lang karriere som journalist på dagblade og DR bag sig.
»Vi er alle sammen journalister. Gu er vi ej. Informationsmedarbejderen har solgt sin loyalitet til sin arbejdsgiver. Den rigtige journalist bør altid have parkeret sin hos sandheden,« mente Ulrik Haagerup.
»Og de er dygtige, disse forhenværende journalister. Jeg må tage hatten af for den informationsafdeling, som må have planlagt, hvordan offentligheden skulle informeres om en af Nordens største fusioner, som fandt sted mellem to store danske svineslagterier. Jeg spørger bare: Var det mon tilfældigt, at de tophemmeli-ge forhandlinger om fusionen til 27 milliarder kroner fandt sted netop i den uge, da de selv samme slagterier havde inviteret ti landbrugsjournalister til luksus luder- undskyld studietur med alt betalt i USA.«
»De ti journalister landede i København med jetlag og i hvert fald moralske tømmermænd den selv samme morgen, som bestyrelsesformændene for de to slagterier kunne offentliggøre fusionen på et hasteindkaldt pressemøde. Smart, ik!«, sagde Ulrik Haagerup.

JP brugt
»De stadigt mere professionelle informationsafdelinger ved nu, at omtale i medierne skal baseres på en undersøgelse eller en rapport, så kommer pressemeddelelserne pludselig til at se ud, som om de handler om noget,« sagde Haagerup, som så fortalte om det seneste eksempel på, hvordan hans avis blev brugt.
Ingeniørforbundet har lagt en strategi, forbundets image skal forbedres. Forbundet går til Gallup for at hente et troværdigt budskab. 400 private og 100 offentlige chefer udspørges. En af konklusionerne i Gallup'en bliver, at kvindelige ingeniører bliver fravalgt ved ansættelsessamtaler, da cheferne ikke anser kvinder som så stabil en arbejdskraft på grund af kvinders graviditet og barselsorlov. Ingeniørforbundet tilbyder Jyllands-Posten historien, liner en villig forbundsformand op, som sidder klar med sin indstuderede forargelse og aftaler en dag for offentliggørelse. Den 2. oktober ryger historien på forsiden af JP-Erhverv og derfra i Radioavisen.
»Skal vi som fag gøre noget ved dette problem, så er første skridt at erkende problemet åbent,« sagde Haagerup, som derfor havde medbragt et eksempel fra JPs synderegister.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen