Startup-weekend for medier skydes i gang

I dag tager initiativet Startup Weekend for første gang livtag med mediebranchen. »Man får simpelthen skudt raketten af sted med et brag,« siger medarrangør Ernst Poulsen

Startup Weekend er et internationalt innovationsprojekt, hvor fagfolk mødes på tværs af brancher og udvikler forretningsideer.

I dag er det medierne, der er i centrum, og det har været lidt af et sats, forklarer Ernst Poulsen, der er en af arrangørerne bag denne weekends Startup Weekend Cph Media.

»I første omgang kaster man det ud og spørger sig selv, om det overhovedet giver mening, for blandt alle de mere end 1.000 arrangementer på verdensplan, er det første gang, hvor vi går ud og forsøger at ramme mediebranchen,« siger Ernst Poulsen til Journalisten.

Forinden havde han talt med redaktører, og det var ikke alle, der troede på, at danske journalister ville være villige til at dele ud af hemmelighederne i den redaktionelle værktøjskasse.

Sådan blev det dog ikke.

»Vi har faktisk ikke plads til flere af det, der hedder ”business-billetter”, hvilket inkluderer journalister og andre med en redaktionel tilgang, for vi har fået så mange tilmeldinger, at vi har lukket for dem,« siger Ernst Poulsen.

Døren står dog stadig på klem for designere, it-folk og programmører.

 

Sponsorer og udvikling

Det er ikke kun på deltagersiden, at interessen er gået over al forventning, forklarer Ernst Poulsen.

»Det er non-profit, men det hænger kun sammen, hvis der er nogle sponsorer, der træder til. Men det har været overraskende nemt,« siger Ernst Poulsen.

Hovedsponsorerne er DMJX og Google, mens Aalborg Universitet har stillet lokaler til rådighed i Sydhavnen i København.

Endelig er hovedpræmien sponsoreret af Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE), der er et institut under CBS.

»Det er et tre til ni måneders udviklingsforløb, hvor vinderen simpelthen får kontorlokaler derude og bliver hjulpet med et forsat mentorforløb til at videreudvikle ideen,« siger Ernst Poulsen.

Det er altså ikke bare en weekend med brainstorming, men et forsøg på at få ideerne til at sprede sig og slå rod, forklarer han. Han hæfter sig desuden ved blåstemplingen fra DMJX.

»Det, at Journalisthøjskolen har sagt, ”vi kan komme og lære af jer«, synes vi er fremragende,« siger Ernst Poulsen.

Han roser desuden de topfolk fra en række brancher, som har sagt ja til at stille sig til rådighed for entreprenørerne i løbet af weekenden.

»Noget af det fantastiske ved det her er, at hvis man selv skulle ud og lave en startup-virksomhed og skulle ud og finde så kompetente folk, som der er linet op her, så ville man løbe rundt i månedsvis for at få dem til at hjælpe sig et par timer her og der,« siger Ernst Poulsen.

Det betyder, at iværksættere og idefolk får en håndgribelig chance for at gøre deres projekter til virkelighed.

»Man får simpelthen skudt raketten af sted med et brag, og man kommer meget, meget længere, end hvis man sad og nørdede derhjemme i stuen og ringede lidt rundt efter hjælp. Her er ekspertisen samlet på ét sted, og vi tror, at det er det, der giver den energi og den knowhow, der skal til,« siger Ernst Poulsen.

Der bliver livetransmitteret via Google Hang Out on Air fredag klokken 20 ved første pitch-runde og søndag klokken 17 ved finale-pitchene.

0 Kommentarer