Stærkt stigende interesse for magasinkonkurrence

Fire gange så mange værker var med i kapløbet om priser fra foreningen Magasindesignere i Danmark i år som sidste år. Konkurrencen skal højne niveauet i dansk magasindesign, siger initiativtageren

Fra 184 til 777 – på et år. Stigningen i antallet af indstillede magasinværker til MDID-prisen viser, at der er stærkt stigende interesse for at få anerkendelse fra foreningen Magasindesignere Danmark (MDID), som på tredje år har uddelt priser for magasindesign i Danmark. Sidste år indstillede magasinfolk 184 værker, og i år var tallet 777.

»Vi håber på, at der hvert år vil være flere og flere, der har lyst til at indsende værker til bedømmelse,« siger Niels Bøje Ziegler, der har taget initiativ til konkurrencen og til daglig er grafisk designer og lektor på DMJX.

Han forklarer, at formålet med konkurrencen er dels at højne niveauet i branchen og dels at skabe opmærksomhed omkring folkene bag dansk magasindesign og hylde dem.

Hovedpriserne er de seks, der gives for magasinerne som helhed, og er inddelt i en design- og en fotokategori. De blev i år givet for bedste magasin, bedste ugeblad og bedste fag-/specialmagasin.

Du kan se vinderne her.

I alt udbød MDID ikke mindre end 57 forskellige priser i år, men trods den stærkt voksende interesse for konkurrence blev der ikke kåret en vinder i en fjerdedel af kategorierne. I 14 tilfælde var der nemlig indsendt færre end de fem forskellige værker, der er minimum for, at juryen ifølge reglerne kan kåre en vinder.

Har I udbudt for mange priser?

»Det kan sagtens være. Det er noget vi overvejer hvert år i projektgruppen,« siger Niels Bøje Ziegler.

Han forklarer, at intentionen er, at priserne skal uddeles så bredt som muligt, fordi magasindesign består af mange forskellige elementer.

»Så det gør vi, fordi vi gerne vil hylde så mange som muligt af dem, der arbejder med det her. Hele konkurrencen går jo ud på at offentliggøre så meget som muligt af det arbejde, der bliver lavet, så læserne kan se, at der er mennesker bag, der sidder og designer de her ting,« siger Niels Bøje Ziegler.

Han tilføjer, at konkurrencen er inspireret af en tilsvarende, som Society of Publication Designers [http://www.spd.org/] i New York har afviklet i årtier, og at MDID har overført deres kategorier til den danske udgave.

MDID er drevet på frivillig basis, og indtil videre er det gratis at indsende værker, og hvert medie kan indsende op til tre værker i hver kategori.

Niels Bøje Ziegler fortæller, at konkurrencen afholdes i forlængelse af en magasinkonference, som han afholder for tiende år til efteråret. Han offentliggør mere information om konferencen i løbet af juni.

0 Kommentarer