Tidligere har flere mediegiganter raslet med sablen, men nu er udgiveren af Europas største dagblad Bild fast besluttet: Der skal betales for netaviser.
Det er ikke hvem som helst, der nu har meldt ud i diskussionen om betaling for avis-indhold på nettet. Det er Springer-koncernen, der blandt meget andet udgiver Bild, der siger, at der fremover skal penge på bordet, når der læses artikler.
"Meta-filosofien omkring, at indhold er gratis, skal væk," siger Christoph Keese til New York Times. Han er arkitekten bag Springer-koncernens nye filosofi.
"Den industrialiserede verden kan ikke overleve på citathistorier. Vi har brug for kvalitetsjournalistik, og det koster penge."
Tidligere har blandt mange andre Robert Murdoch, chef for News Corp., meldt ud, at han vil oprette såkaldte 'pay walls', og New York Times har meldt ud, at de overvejer øge deres betaling for online-artikler.
Planen fra Springer er dog ny og anderledes. I stedet for at den enkelte avis skal opkræve abonnement, vil de lave en slags markedsplads, hvor for eksempel Google vil kunne tilbyde en håndfuld artikler gennem en søgning. Det nye bliver så, at der kommer prisskilt på artiklen sat af avisen. Søger du for eksempel på COP15, vil du dermed selv kunne vælge, hvor du vil læse artiklen, og kunne shoppe imellem avisernes tilbud i kroner og øre for at få lov.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.