10.000 nye musiknumre hver evig eneste dag har gjort online-musiktjenesten Spotify til en kolossal succes i 2009. For et øjeblik siden blev Spotify.com kåret som årets nye medie. Tjenesten håber at være i Danmark inden årets udgang. (opdateret)
Mere end seks millioner brugere kan ikke tage fejl. De lytter alle med på den svensk-baserede turbosucces, Spotify.com, som i løbet af rekordtid er vokset til en global spiller og med et katalog på over 6,4 millioner musiknumre.
Her til aften fik musiktjenesten så den første store danske anerkendelse, til trods for at Spotify.com end ikke er i Danmark endnu på grund af ophavsrettigheder, der først lige skal cleares
»Virksomheden har vist mod og vilje til at gå imod strømmen. Rigtig mange har forsøgt … men ikke mange har lykkedes,« hed det blandt andet i begrundelsen fra juryen på New Media Days-festivalen i Koncerthuset i København.
Det er kun godt 13 måneder siden, Spotify.com blev lanceret officielt. I starten krævede det en særlig invitation for at få adgang, og først i februar i år blev det muligt i Sverige, Storbritannien og andre lande at melde sig til Spotify.
Tjenestens særkende er, at den tilpasser musikudvalget til brugerens smag. Jo flere, der anvender Spotify, jo mere præcis formår tjenesten at forudsige, hvad brugerne ønsker at høre.
Folkene bag Spotify var ikke selv til stede ved prisuddelingen i København, men sendte dog en videohilsen. Tidligere i dag på New Media Days-konferencen kom det frem, at Spotify.com håber på at have tjenesten klar til lancering i Danmark inden udgangen af i år.
Fra hovedkontoret i Stockholm lød meldingen i øvrigt i dag, at man gør klar til krig mod iTunes i USA. Et fremstød, som kan blive altafgørende for musiktjenestens fremtid, hedder det i Expressen.se, der citerer All Things Digital.
Ved det timelange awardshow i Koncerthuset i DR Byen uddelte New Media Days endvidre den særlige ærespris.
Mens chefredaktør Lisbeth Knudsen sidste år fik juryens ærespris, går den i år til Henrik Føhns, der for tre år siden vendte tilbage til det radioprogram, som han var med til at udvikle og starte i 1993 – Harddisken.
Forinden nåede han at være redaktør på månedsmagasinet Samvirke og arbejde to år som it- og videnskabsjournalist på Børsen/Berlingskes Nyhedsmagasin.
Ifølge juryen får Henrik Føhns prisen for mange års indsats for udbredelsen af nye medier samt for sin evne til at gøre avanceret teknologi håndgribeligt for almindelige mennesker.
Derudover hed det: »Personen er konstant nysgerrig og altid parat til at bidrage med nye idéer og links.«
New Media Days har i øvrigt tradition for uddeling af en pris til årets start-up virksomhed. Her blev vinderen i år danske Unity3D, som har revolutioneret markedet for computerspil. Ifølge juryen er der en forventning om, at Unity3D har internationalt potentiale.
Læs øvrige artikler fra New Media Days 2009 her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.