Magasinet Sportsfan håber at fordoble årsomsætningen på grund af en vis fodboldkonkurrence i Sydafrika til sommer.
»2006 var et godt år, 2008 var et godt år, og dengang var Danmark ikke engang med i turneringerne. Så 2010 regner vi med bliver et super år.«
Sådan siger Jørgen Brinks, ejer og udgiver af magasinet Sportsfan – et livsstilsmagasin om sport. Han har allerede landet de første aftaler med annoncører, der har skruet betragteligt op for markedsføringsbudgetterne.
»VM er en væsentlig faktor, men så betyder det også meget, at der faktisk ikke er andre mande-livsstilsmagasiner tilbage end Euroman og os, og så M!, der jo har en særlig stil med bare damer,« fortæller Brinks.
Sportsfan har som alle andre magasiner været klemt i 2009, men ved at være et lille, manøvredygtigt magasin er det lykkedes at skære så meget i udgifterne, at resultatet faktisk bliver et lille overskud.
»Vi har stort set ikke brugt penge til markedsføring, men i stedet lavet kampagner hvor bladet er blevet delt ud ved superliga-kampe, har været med i goodie-bags og den slags. Og så har vi taget en fælles, solidarisk lønnedgang. Resultatet er, at vi står rustet rigtig godt til det nye år.«
2010 bliver VMs år, men når den første bold sparkes af sted i Sydafrika, er de fede tider faktisk allerede forbi. Som månedsblad er det i tiden op til VM, der skal sælges blade.
»Vi profiterer på er optaktsfasen, hvor vi varmer op, gør status, bringer de store dybdegående interviews, snakker om forventningerne og laver profilhistorier på de lande, vi måske ikke kender så meget til,« siger Jørgen Brinks.
Mange af de artikler bliver skrevet af freelancere, der bor i England, Spanien og Italien, og som derfor har tilgang til interviews med stjerner i de store ligaer.
Fodbold i Sportsfan fylder cirka 60 procent af bladet, mens de øvrige sportsgrene tager sig af de resterende 40 procent. Og de øvrige sportsgrene har en tendens til at blive færre og færre. I begyndelsen skrev Sportsfan også om poker, men det er røget ud, på grund af for lille interesse hos læsere og sponsorer. Det samme er ved at ske for kvinde-håndbold.
»Nicherne er desværre ikke interessante nok – det er de meldinger vi får fra læserne. Det handler også om at nogle sportsgrene har et troværdigt publikum. Med kvindehåndbold er det lidt sådan – skal vi så håndbold eller X-faktor? Men sportsgrene som cykelsport, motorsport og især fodbold, har et virkelig dedikeret publikum, og så er tennis også ved at komme med,« fortæller Jørgen Brinks.
Bladets satsning i forbindelse med VM bliver et ekstra magasin inden turneringen.
Og så måske en rød-hvid udgave i august, hvis Danmark vinder.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.