search

SPORTS-REDAKTØR I UDBRUD

Berlingskes sportschef Steen Ankerdal ser ingen problemer i, at han skrev tekst til et annoncetillæg, der blev betalt af Post Danmark og udkom som indstik i en særudgave af Politiken.
Berlingskes sportschef Steen Ankerdal ser ingen problemer i, at han skrev tekst til et annoncetillæg, der blev betalt af Post Danmark og udkom som indstik i en særudgave af Politiken.

 

Adskillige sportsjournalister måtte pudse brillerne en ekstra gang, da Politikens særtillæg med programmet for cykelløbet Post Danmark rundt kom på gaden i ugen op til cykelløbets start i begyndelsen af august.
For Berlingske Tidendes sportsredaktør, Steen Ankerdal, var gået i soloudbrud, så det var svært at se, hvilket hold han er på. I et firesiders annonceindstik til den hustands-omdelte tabloidavis fra Rådhuspladsen, som Post Danmark har betalt, bidrager Steen Ankerdal som skribent med et interview med Hans Otto Bisgaard, der er konferencier for cykelløbet.
Blandt Berlingske Tidendes egne sportsjournalister har redaktørens bibeskæftigelse som leverandør af tekst til annoncetillægget vakt dyb undren. Steen Ankerdal har i årevis været blandt de krasseste kritikere af dopingproblemerne i cykelsporten. På Berlingske sportsredaktion føler mange af journalisterne, at det svækker troværdigheden, når Ankerdal nu pludselig optræder som skribent i et annoncetillæg, der er betalt af Post Danmark, som er hovedsponsor for Danmarks Cykle Union.
Og at selv samme annoncetillæg er pakket ind i en særudgave af Politiken, gør det ikke mindre bemærkelsesværdigt, mener tillidsrepræsentanten for Berlingske Tidendes journalister, Jens Langergaard.
“Generelt er Peter Wivel rimelige large, hvis journalister skal have tilladelse til at skrive til andre medier, men kommer det meget tæt på konkurrerende virksomhed, siger chefredaktionen nej. Hvis et af mine medlemmers byline var dukket op på den plads, tror jeg, at en del i chefgruppen på Berlingske Tidende havde undret sig,” siger han.
Steen Ankerdal mener ikke selv, at der er noget problem i hans bibeskæftigelse. Post Danmark har valgt at bruge de fire siders annonce til at profilere RadioUnderholdningsOrkestret, som Post Danmark også sponsorerer. Det var efter aftale med orkestrets informations- og marketingchef Christian Bülow Beck, at Steen Ankerdal leverede teksten.

Nødhjælp til Politiken
Selv om der er tale om tekst til en annonce, mener Ankerdal ikke, at han er gået reklamebureauernes folk i bedene som tekstforfatter, ligesom han ikke ser et problem i, at hans byline optræder i et produkt, der alene udkommer som annoncetillæg til en særudgave af Politiken.
“Det er et helt almindeligt interview, og det har intet med Politiken at gøre. Jeg har lavet en aftale med Bülow Beck om et interview med Hans Otto Bisgaard, og det er det, jeg har leveret,” siger sportsredaktøren.
Steen Ankerdal ønsker ikke at oplyse hvilket honorar, han har modtaget, ligesom han henviser til Berlingske Tidendes chefredaktion, da JOURNALISTEN spørger ham, om han havde en forhåndsgodkendelse til sin bibeskæftigelse fra ledelsen.
Ifølge chefredaktør Peter Wivel, skal Steen Ankerdals bidrag til Politikens cykelløbstillæg ses som Pilestrædes håndsrækning til kollegaen og konkurrenten på Rådhuspladsen.
“Vi er glade for at kunne hjælpe Politiken, deres oplags-tal er så langt nede for tiden,” siger chefredaktøren.
Indtil videre har chefredaktør Wivel dog ikke planer om at lade andre af Berlingskes områderedaktører stille deres pen til rådighed for den hårdt trængte konkurrent.
Peter Wivel var ikke på forhånd orienteret om Ankeldals sidebeskæftigelse, og chefredaktørens efterfølgende reaktion kender kun han selv og sportsredaktøren.
“Hvis der er en sag med en medarbejder, snakker jeg med vedkommende og ikke gennem pressen. Det gælder uanset om det er en ledende eller menig medarbejder,” siger Peter Wivel, som svar på spørgsmålet om Ankerdals handlinger har givet anledning til kritik.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen