SÆRHENSYN. Hvorfor betaler danske dagblade ikke moms, når de har råd til massive milliontab på gratisaviser?
Danske dagblade betaler ikke moms, som alle andre forretninger i Danmark gør. Og den administrerende direktør i deres forening, DDF, Ebbe Dal, bliver fuldstændig postkassefarvet i ansigtet (jeg har set det med egne øjne), hvis ordet moms siges højt i forbindelse med aviser. Han er nemlig nervøs for, at politikerne skal få gode ideer, ligesom de har fået det i Sverige, hvor man delte noget af bogmomsen ud på aviserne.
Det er imidlertid en helt uforståelig reaktion set i sammenhæng med de millionudgifter/tab, bladhusene påtager sig på udgivelse af gratisaviser.
Nyhedsavisen lukkede forleden efter et tab på cirka én million kroner hver eneste dag i et helt år, og der er vel grund til at antage, at flere af de øvrige gratisaviser også repræsenterer meget store udgiftsposter for bladhusene og måske ikke ligefrem er den helt store indtægtskilde.
Den logiske slutning er derfor, at når bladhusene har råd til at poste millionbeløb i blade, der angiveligt ikke er den store interesse for (for så ville de vel ikke give underskud?), ja så har de også råd til at betale moms til det danske samfund. Hvorfor i alverden får en hel branche lov til at køre på frihjul på den måde, og hvorfor kræver andre brancher ikke også at blive momsfritaget?
Måske skulle man i fremtiden knytte momsfritagelsen til bladhuse med mindre risikabel investeringspolitik. /
Troels Schmidt, journalist
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.