search

Spiegel forærer nyheder væk

 

 

Udgivere med fornuften i behold sparer på deres netredaktion – de er dyre, og indtægterne minimale. Men på trods af alle økonomiske argumenter opretholder nyhedsmagasinet Der Spiegel fortsat Tysklands største online-tjeneste med 40 journalister.

"Vi bekender os til mediet og den vigtighed, det har fået," siger chefredaktør gennem to år, Mathias Müller von Blumencron.

"Spiegel-online er ikke et marketing-tiltag, hvor man kan læse et par Spiegel-historier og bestille et abonnement. Det er en ærgerrig, selvstændigt arbejdende, journalistisk indretning, men selvfølgelig har vi en positiv effekt på mærkevaren Der Spiegel, fordi vi lokker unge læsere til."

Lidt indtægter har online-tjenesten. For omregnet seks kroner kan man f.eks. købe Spiegel-magasinets hovedhistorie, to dage før den udkommer på tryk. Eller hente artikler i arkivet (3 kroner). Spiegel-online har knap en million ‘visits' om dagen.

"For tiden sælger vi for 2.500 euro om ugen. Det er pænt, men vi tjener langt mere på reklamerne, fordi vi har en attraktiv læsergruppe." Foreløbig er Spiegel-online dog en klar underskudsforretning, uden at chefredaktøren vil sige, hvor meget det koster.

"Et mindre ét-cifret millionbeløb," undviger han – altså mellem 7,5 og 30 millioner kroner. Penge, som Spiegel er villig til at betale for at fastholde sin førende position på nettet med en million læsere om ugen.

"Tyske avisudgivere har aldrig forstået internettets betydning – og gjort mange fejl. Der er et enormt problem for dem, at rubrikannoncerne er gået over til internet-tjenester som Jobpilot og Autoscout24, for de indtægter vender ikke tilbage til aviserne."

Spiegel-online begyndte i det små i 1994 – "én dag før The Times," som man med stolthed fremhæver på magasinet.

"Siden er det bare vokset, for internettet passer perfekt til denne nyhedsintensive tid. Folk sidder på kontoret og kan hverken høre radio eller se tv – men deres job afhænger af, hvad der sker. På en time kan det være afgjort, om der bliver krig, og derfor må de læse vores side."

De vigtigste emner er ifølge Blumencron "Sex and War – und Geld".

"En historie om en skandaliseret playboy trækker stadig, folk vil have noget snask. Underholdning og den politiske analyse skal følges ad."

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen