Dagbladenes håb om øget avislæsning i weekenden er ikke gået i opfyldelse. Og det skyldes blandt andet ændrede vaner og levevis, erklærer Politikens direktør, Roy Bruhn-Petersen.
"En søndag i 2012 er ikke som en søndag for 10 år siden. For børnefamilier er søndag blevet en næsten lige så aktiv dag som lørdag."
Sådan lyder en af forklaringerne fra Politikens direktør i en artikel i dagbladet Børsen i dag, som skriver om læserflugten fra søndagsaviserne.
Hårdest ramt målt på faldet i læsertal er B.T. og Jyllands-Posten, som vi også har beskrevet her på Journalisten.dk tidligere.
Ser man på selve oplaget, så er det dog Ekstra Bladet, som har fået flest tæsk. Allerede sidste år var der tale om drastisk tilbagegang. Og på et tidspunkt erklærede de fleste aviser, at alt håb om oplagsfremgang var ude.
Det særlige er dog, at søndagslæsningen nu har det sværere end hverdagslæsningen.
"Søndagsudgivelserne har udfyldt en rolle som et tilbagelænet medie, og 'me-time', der giver læseren både interview, baggrund og perspektiv samt livsstil- og interessestof," siger Stine Hermansen fra mediabureauet MEC til dagbladet Børsen og tilføjer, at det i dag er erstattet af alle mulige andre medieoplevelser.
Stine Hermansen har i øvrigt et par bud på,hvad dagbladene kunne gøre for at imødegå udfordringen: a) Mere fleksible abonnementsordninger, b) Tilgifter og loyalitets-klubber og c) mere frit valg af sektioner til aviserne.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.