search

SoMe-kursus møder kritik: Det undergraver vores fag

Kursus for journalister, der lærer at lave tekster til SoMe-videoer, kritiseres for at tage arbejdet fra billedmedieoversætterne. Mediernes Efteruddannelse: ”Faggrænserne rykker sig”

Hvordan kan Mediernes Efteruddannelse, som er delvist ejet af Dansk Journalistforbund, udbyde et kursus, der er med til at undergrave teksternes fag?

Sådan spørger flere bestyrelsesmedlemmer fra Forum for Billedmedieoversættere (FBO), der organiserer medlemmer, som laver tekster og andre former for medieoversættelse

Kritikken er rettet mod et kursus i kataloget fra Mediernes Efteruddannelse, hvor kursisterne skal arbejde med såkaldte video-stories på sociale medier, og hvor de ”lærer selv at skrive og sætte læsbare tekster på.

Kurset tilgodeser en stigende efterspørgsel på tekster til videoklip på sociale medier, der skal kunne forstås, uden at lyden er tændt.

Bestyrelsesmedlem i FBO Claus Stenhøj siger, at kurset er med til at devaluere hans fag.

”Det falder os for brystet, at Mediernes Efteruddannelse, som er delvist ejet af Dansk Journalistforbund, hvor vi er organiseret, udbyder det her kursus. At vores eget fagforbund er medejer af et firma, som udbyder et kursus, som – hvis man skal føre den langt ud – undergraver vores fag,” forklarer Claus Stenhøj.

Uklædeligt

Claus Stenhøj kritiserer opfattelsen af, at tekster er noget, enhver idiot kan lave.

”Dermed underminerer det jo vores fag, for så bliver det jo ikke et fag mere. Så bliver det noget, enhver tosse kan lave,” siger han.

Hvad er der særligt galt ved kurset fra WeLoveVideo – der er jo masser af kurser, som går på tværs af faggrænser. For eksempel fotografi for journalister og InDesign for kommunikationsfolk?

”Jeg ved ikke helt, hvordan jeg ellers skal sige det, men hvis jeg fik en pensel i hånden, ville jeg efter to dages ”malekursus” nok heller ikke være nogen Rembrandt. Eller med en murerske i hånden og en kort instruktion skulle bygge et hus,” forklarer Claus Stenhøj.

Billedmedieoversætternes formand, Amalie Foss, forklarer, at der generelt sker det, man på engelsk kalder en ’deskilling’ af deres fag.

”Det lægger et pres, og det sætter vores honorarer under pres. Man overbeviser sig selv om, at det her ikke er noget, man behøver at betale penge for,” siger Amalie Foss.

Om WeLoveVideo-kurset siger hun:

”Når DJ er medejer af Mediernes Efteruddannelse, så synes jeg, det er uklædeligt.”

Faggrænserne rykker sig

Hos Mediernes Efteruddannelse siger daglig leder Michael Aage Jensen, at kurset er et udtryk for, at grænserne mellem fagene rykker sig. For eksempel tager journalister og kommunikationsfolk i stigende grad fotos.

”Jeg kan ikke gå ind i en diskussion om, hvorvidt det er godt eller skidt. Men jeg tror, at det, der sker med efteruddannelse generelt og selvuddannelse på nettet, er, at faggrænserne rykker sig,” forklarer Michael Aage Jensen.

Han siger, at det skal være op til politikerne, hvis dén strategi skal lægges om, og henviser til bestyrelsen hos Mediernes Efteruddannelse, hvor DJ er repræsenteret.

Kurset erstatter ikke oversættere 

DJ-formand Tine Johansen har forståelse for, at teksterne i FBO oplever, at de er i en presset branche.

”Der er mange, som laver tekster, og kvaliteten er ikke altid lige god. Men svaret er ikke, at ingen andre må tekste,” siger Tine Johansen.

Er kurset en trussel mod billedmedieoversætterne?

”Nej, det mener jeg ikke, det er. Det er jo en opgave, som ville blive lavet alligevel. Det er i alles interesse, at det bliver gjort bedre end uden et kursus,” forklarer hun.

Tine Johansen siger, at kurset afspejler, at faggrænserne ændrer sig, og et todages-kursus i video til sociale medier erstatter ikke dygtige billedmedieoversættere.

Ikke klassisk tv-tekstning

Det er videoselskabet WeLoveVideo, der afholder kurset. Her siger kursusholder og partner Rune Michelsen, at kritikerne delvist har misforstået kurset.

Kursisterne lærer nemlig ikke klassisk tv-tekstning.

”Det er et nyt og selvstændigt format, som ikke bare handler om sorte barer og hvide tekster, men om meget mere,” forklarer han.

I ’video with text’ arbejder man blandt andet med tekster, der fungerer som selvstændige fortælleelementer, forklarer han. Det kan for eksempel være ’one liners’ eller tweets.

Og der er ifølge Rune Michelsen tale om små produktioner, der aldrig nogensinde ville ryge forbi et bureau.

”De, jeg har på kursus, ville aldrig sende de her små SoMe-klip til tekstning hos et bureau. Og det synes jeg selvfølgelig er synd for teksterne. Det er bare den virkelighed, der er,” forklarer han.

Kommentarer
4
Gert K Nielsen
30.05.20 21:09
Sjovt nok, at artiklen illustreres med .... et privatfoto! For som alle ved, så kan enhver tosse jo tage et billede. Lige som tosser og alle andre kan lave grafik og skrive tekster osv.

Dejligt at Tine Johansen siger det ligeud: Løsningen er ikke at forhindre andre i at arbejde med og lære mere om ens eget fag.
Fremhævet af Journalisten
Claus Stenhøj
04.06.20 16:02
God pointe. Og det er et rigtig dårligt billede. Det var det, Journalisten havde og ville genbruge.
Problemet er, at selv DJ - og andre faggruppe i vores forbund - ikke rigtig ved, hvad undertekstning er. Og den uvidenhed bliver styrket, når amatører tekster
Fremhævet af Journalisten
Rune Michelsen
04.06.20 20:29
@Claus Stenhøj – det lader desværre til, at du stadig ikke har forstået substansen i det kursus WeLoveVideo udbyder – og at der er tale om et kursus i en genre og et format, som handler om meget mere end klassisk (under)tekstning.

Vi synes altid, det er trist og synd, når kollegaer i branchen er pressede, men savner omvendt en noget anden tilgang fra din/ jeres side end denne lidt reaktionære og ukvalificerede kritik.
Noget af det, der ikke kom med i artiklen, men som vi synes kunne være fantastisk var, at I i stedet for at kritisere andre kurser i stedet selv udviklede og udbød jeres egne, som måske kunne supplere – bygge ovenpå(?). Det er vel i alles interesse, at mange faggrupper inden for video, tekstning, SoMe, etc. er med til at udvikle og forbedre det mediebillede, som vi vel er enige om, er under forandring.
Det kunne være fantastisk. Og vi ville se frem til følge dette og evt. deltage. Jeg tror, vi ville kunne lære noget, ligesom du sikkert også kunne lære noget af at deltage i vores kursus om Video med tekster på SoMe og nye videogenrer på nettet.

Med venlig hilsen
Rune Michelsen
Partner, WeLoveVideo
Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Schioldann von Eyben
05.06.20 14:43
Igennem de sidste 20 til 25 år har journalister via efteruddannelse hos blandt andet Mediernes Efteruddannelse og DMJX kunne tage kurser, som skulle gøre dem bedre til at overtage andre faggruppers arbejde. Fotografer og layoutere er blevet arbejdsløse på den konto, for hvorfor ansætte to eller tre, når man kan nøjes med en?
Arbejdsmarked og mediebranchen især er under konstant forandring. Og vi som tog en uddannelse for tyve tredive år siden er nødt til at forandre os med. Et jobopslag i dag i medie- og kommunikationsbranchen indeholder et fuldstændigt ublu antal ønsker til den ideelle medarbejder. Noget de færrest kan leve op til - med mindre man er ligeglad med kvaliteten af ens færdige produkt. Udfordringen for dem, der sætter kvalitet over kvantitet, er, at dette ikke nødvendigvis vægtes på samme måde ude hos arbejdsgiverne. Måske er det "bare" den vej al udvikling går. Men derved bliver forandring lig med middelmådighed, ja formentlig nok mere ringe kvalitet.
Om det er layoutet af siderne i avisen, ugebladet eller magasinet, eller om det er fotografierne samme sted, så har journalister i de sidste to årtier fået gjort disse fagligheder "til deres", ved efteruddannelse og ved at sige "ja" til at tage andre faggruppers arbejde. Den teknologiske udvikling har gjort det væsenlig nemmere at fotografere, filme og layoute - men ligesom Word ikke gør sekretæren til journalist, så gør en iPhone ikke en journalist til fotograf.
Lars K. Jensen, digital rådgiver, skriver i et debatindlæg i Journalisten i denne måned, at outsourcing ikke bør fratage os et ansvar for et produkt. Jeg kunne ikke være mere enig. Hvis man overfører denne tilgang omkring outsourcing til fagnedbrydning, der lader journalisten agere som fotograf, layouter, tekster mm, så ser man hvordan mediearbejdsgiverne fralægger sig deres ansvar for hvordan deres produkt udvikler sig. For selv den bedste journalist med flair for foto, undertekster eller layout, kan sjældent mestre alle de kommunikative facetter lige godt. Og den proces, som udvikles for at løse den kommunikative opgave, bliver måske hurtig og billig, men først og fremmes frembringer den dårlig kvalitet og middelmådelighed.
At dette kun vil medføre færre kunder i butikken, burde være logik for burhøns - men så kan man jo altid fyre et par fagspecialister istedet.
Der er ikke én løsning på udfordringerne med kvalitet frem for kvantitet. For dybest set handler det nemlig også om, at vi - der ikke oprindeligt er uddannet som journalister, men som arbejder med kommunikation og formidling på andre måder, og som føler os ramt af at journalistiske kollegaer, med et to-dagskursus i baglommen kan tage brødet ud af munden på os - at vi modsat dem, kan få del i de journalistiske jobs. Så kunne man jo fordele sol og vind lidt mere ligeligt.
Den enkelte journalist, der med sit to-dags kursus i InDesign eller i TV-teksning, er sat til at løse opgaven, har også et ansvar, men det kan være svært at løfte alene. Det er her, at DJ burde komme på banen. For selvfølgelig klamrer journalisten sig til mediehusets sidst lønnede taburet, men hvis DJ gik i dialog med arbejdgiveren om jobindhold og faglighed, så ville vi som medlemmer af DJ ikke behøve at slås om hvem, der bør/kan gøre hvad. Det kan lade sig gøre i andre fagorganisationer (hvem har hørt om en overenskomst ansat mure, der bliver sat til at tække stråtag?), så hvorfor ikke i DJ?
Jeg er en stor fortaler for videre- og efteruddannelse. Og der er bestemt jobs og arbejdspladser, hvor den kommunikative blæksprutte er den bedste og måske eneste løsning. Men jeg er også en stor fortaler for, at der skal være respekt for fagligheden. Den respekt opstår bedst ved, at vi i DJ - medlemmerne i mellem og i DJ-organisationen i det hele taget - anerkender hinandens kvaliteter i kommunikationsworkflowet, og at vi sælger hinanden over for vores arbejdsgivere. I stedet for at sige: "Ja, selvfølgelig kan jeg både være journalist, tekster, fotograf og layouter", så skal vi (bare en gang imellem) - med vores faglige organisation i rygge - turde sige: "Ja, selvfølgelig kan jeg skrive artiklen. Jeg tror til denne opgave, at vi skal hyre nogle fagspecialister ind til xxxx del af opgaven - så får vi også nogle nye idéer/tilgange til løsningen af opgaven".
Hvis vi som kommunikationsstand kunne understøtte hinandens fagligheder og derved løfte kvaliteten af vores samlede arbejde, så tror jeg på, at arbejdsgiverne ville se, at deres kunder bliver mere tilfredse. Derved får vi løftet os op over genbrugsjournalistik, middelmådig informationsniveau og skabelondesign. Og selv om vi aldrig slipper af med disse tre tid-tendenser, så bør vi vise omverden, at kommunikation, formidling og journalistik er så meget mere end det.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen