SoMe-kursus møder kritik: Det undergraver vores fag

Kursus for journalister, der lærer at lave tekster til SoMe-videoer, kritiseres for at tage arbejdet fra billedmedieoversætterne. Mediernes Efteruddannelse: ”Faggrænserne rykker sig”

Hvordan kan Mediernes Efteruddannelse, som er delvist ejet af Dansk Journalistforbund, udbyde et kursus, der er med til at undergrave teksternes fag?

Sådan spørger flere bestyrelsesmedlemmer fra Forum for Billedmedieoversættere (FBO), der organiserer medlemmer, som laver tekster og andre former for medieoversættelse

Kritikken er rettet mod et kursus i kataloget fra Mediernes Efteruddannelse, hvor kursisterne skal arbejde med såkaldte video-stories på sociale medier, og hvor de ”lærer selv at skrive og sætte læsbare tekster på.

Kurset tilgodeser en stigende efterspørgsel på tekster til videoklip på sociale medier, der skal kunne forstås, uden at lyden er tændt.

Bestyrelsesmedlem i FBO Claus Stenhøj siger, at kurset er med til at devaluere hans fag.

”Det falder os for brystet, at Mediernes Efteruddannelse, som er delvist ejet af Dansk Journalistforbund, hvor vi er organiseret, udbyder det her kursus. At vores eget fagforbund er medejer af et firma, som udbyder et kursus, som – hvis man skal føre den langt ud – undergraver vores fag,” forklarer Claus Stenhøj.

Uklædeligt

Claus Stenhøj kritiserer opfattelsen af, at tekster er noget, enhver idiot kan lave.

”Dermed underminerer det jo vores fag, for så bliver det jo ikke et fag mere. Så bliver det noget, enhver tosse kan lave,” siger han.

Hvad er der særligt galt ved kurset fra WeLoveVideo – der er jo masser af kurser, som går på tværs af faggrænser. For eksempel fotografi for journalister og InDesign for kommunikationsfolk?

”Jeg ved ikke helt, hvordan jeg ellers skal sige det, men hvis jeg fik en pensel i hånden, ville jeg efter to dages ”malekursus” nok heller ikke være nogen Rembrandt. Eller med en murerske i hånden og en kort instruktion skulle bygge et hus,” forklarer Claus Stenhøj.

Billedmedieoversætternes formand, Amalie Foss, forklarer, at der generelt sker det, man på engelsk kalder en ’deskilling’ af deres fag.

”Det lægger et pres, og det sætter vores honorarer under pres. Man overbeviser sig selv om, at det her ikke er noget, man behøver at betale penge for,” siger Amalie Foss.

Om WeLoveVideo-kurset siger hun:

”Når DJ er medejer af Mediernes Efteruddannelse, så synes jeg, det er uklædeligt.”

Faggrænserne rykker sig

Hos Mediernes Efteruddannelse siger daglig leder Michael Aage Jensen, at kurset er et udtryk for, at grænserne mellem fagene rykker sig. For eksempel tager journalister og kommunikationsfolk i stigende grad fotos.

”Jeg kan ikke gå ind i en diskussion om, hvorvidt det er godt eller skidt. Men jeg tror, at det, der sker med efteruddannelse generelt og selvuddannelse på nettet, er, at faggrænserne rykker sig,” forklarer Michael Aage Jensen.

Han siger, at det skal være op til politikerne, hvis dén strategi skal lægges om, og henviser til bestyrelsen hos Mediernes Efteruddannelse, hvor DJ er repræsenteret.

Kurset erstatter ikke oversættere 

DJ-formand Tine Johansen har forståelse for, at teksterne i FBO oplever, at de er i en presset branche.

”Der er mange, som laver tekster, og kvaliteten er ikke altid lige god. Men svaret er ikke, at ingen andre må tekste,” siger Tine Johansen.

Er kurset en trussel mod billedmedieoversætterne?

”Nej, det mener jeg ikke, det er. Det er jo en opgave, som ville blive lavet alligevel. Det er i alles interesse, at det bliver gjort bedre end uden et kursus,” forklarer hun.

Tine Johansen siger, at kurset afspejler, at faggrænserne ændrer sig, og et todages-kursus i video til sociale medier erstatter ikke dygtige billedmedieoversættere.

Ikke klassisk tv-tekstning

Det er videoselskabet WeLoveVideo, der afholder kurset. Her siger kursusholder og partner Rune Michelsen, at kritikerne delvist har misforstået kurset.

Kursisterne lærer nemlig ikke klassisk tv-tekstning.

”Det er et nyt og selvstændigt format, som ikke bare handler om sorte barer og hvide tekster, men om meget mere,” forklarer han.

I ’video with text’ arbejder man blandt andet med tekster, der fungerer som selvstændige fortælleelementer, forklarer han. Det kan for eksempel være ’one liners’ eller tweets.

Og der er ifølge Rune Michelsen tale om små produktioner, der aldrig nogensinde ville ryge forbi et bureau.

”De, jeg har på kursus, ville aldrig sende de her små SoMe-klip til tekstning hos et bureau. Og det synes jeg selvfølgelig er synd for teksterne. Det er bare den virkelighed, der er,” forklarer han.