search

Som komiker kan Sanne skarpvinkle

Stand-up'eren og journalisten Sanne Søndergaard foretrækker komikken frem for journalistikken. Som komiker kan hun bedre levere et klart budskab og glemme alt om den tilstræbte objektivitet.

KOMIKER. Det var ikke let at gå på scenen første gang. Sanne Søndergaard havde hverken fortalt venner eller familie, at hun skulle debutere som stand-up-komiker og var ved at tisse i bukserne og kaste op, inden showet på Comedy Zoo gik i gang.

Men da hun trådte op på scenen, faldt der heldigvis hurtigt ro på nerverne, og siden har det vist sig, at lighederne mellem at fortælle en joke og en nyhedshistorie er ganske mange.

Komikken tiltaler hende bare mere end journalistikken.

»Jeg behøver ikke at fortælle sandheden som stand-up-komiker, men må gerne skarpvinkle. Måske er det også noget af det, jeg savner i journalistikken: At man smider nuancerne.«

Alligevel har Sanne Søndergaard ikke gemt den journalistiske værktøjskasse af vejen.

»Som journalist ved jeg, at det er vigtigt, at folk har forudsætningerne og de nødvendige oplysninger, der skal til for at forstå en joke,« siger Sanne Søndergaard. Hun forklarer videre, at en joke som regel består af et oplæg og en punchline. I en joke svarer punchlinen til vinklen, og oplægget svarer til uddybningen af vinklen i artiklen. Der må ikke være noget overraskende i punchlinen, som komikeren ikke har præsenteret i oplægget.

Det nytter for eksempel ikke noget, at hun fortæller en joke, hvor hun siger, at hun sidste år troede, hendes daværende kæreste havde planer om at invitere hende med til Paris, hvor de skulle bo på et virkelig fancy hotel. Hun havde nemlig opdaget, at kæresten havde søgt på 'Paris' og 'Hilton' på Internettet – men det giver ingen mening, hvis ikke folk kender den blonde hotelarving Paris Hilton.

»Jeg har en forventning om, at folk kender de mest basale klichéer, men bliver alligevel overrasket over, hvor meget jeg må justere, når jeg har prøvet en ny joke af på scenen. Jeg havde for eksempel en joke, hvor jeg fortæller, at jeg møder min eks-kæreste, og han siger: 'Du ser godt ud. Har du tabt dig?' 'Jeg vidste bare, at jeg så tyk ud i de bukser dengang!' Joken bygger på forudsætningen om, at folk ved, at kvinder altid spørger deres kærester, om de ser tykke ud i deres bukser – men den præmis var altså ikke tydelig nok,« siger hun.

Sanne Søndergaard blev uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2004, hvor arbejdsløsheden for nyuddannede journalister var helt oppe på 40 procent, og derfor var det svært at finde motivationen. Efter praktiktiden på Viborg Stifts Folkeblad gad hun ganske enkelt ikke være journalist mere.

»Jeg syntes, jeg havde prøvet det hele. Jeg var i praktik et rigtig godt sted, hvor jeg fik lov til at lave alt. Jeg havde brændt det af, jeg gerne ville lave. På de sidste semestre prøvede jeg at lave tv, men manglede den der gejst. Når man ikke er motiveret som nyuddannet journalist, er det svært at finde arbejde,« siger Sanne Søndergaard.

Hun gik arbejdsløs i fire måneder og begyndte at skrive jokes.

»Der skete mange ting i den periode. Min kæreste havde lige slået op, og jeg var arbejdsløs. Der var mange svære ting på sorgskalaen på en gang. Til sidst isolerede jeg mig helt derhjemme og skrev,« beretter Sanne Søndergaard.

Hun fik sin debut som stand-up'er til en open-mike aften, hvor alle optræder 10 minutter. Aftenens vært, den erfarne stand up'er Thomas Hartmann, var god til at hjælpe hendes nerver til ro og fik publikum til at tage godt imod hende.

Det gik rent faktisk så godt, at Thomas Hartmann tilbød hende at varme op for ham, hvilket i stand-up verdenen også kaldes at være et æsel.

Siden er antallet af jokes og antallet af aftaler om shows vokset støt, så Sanne Søndergaard i dag kan leve af at underholde, hjulpet lidt på vej af supplerende dagpenge.

Hun optræder blandt andet for private firmaer og har for nylig også optrådt for TV 2s interaktive afdeling. Her sad administrerende direktør Per Mikael Jensen på forreste række.

»Jeg troede, jeg skulle ud og optræde for en flok netnørder og var ikke forberedt på, at Per Mikael Jensen var der, men fordi jeg som journalist har en bred viden, kunne jeg i stedet køre lidt på ham. Chef-medarbejder-jokes er altid gode, og chefen kan bedre tage det end menige medarbejdere,« fortæller Sanne Søndergaard.

Ud over en bred viden om samfundet bruger Sanne Søndergaard også de interviewteknikker, hun har lært under sin uddannelse.

»Det er ikke noget, jeg tænker over, men jeg opdagede ret hurtig, at jeg er god til at spørge publikum på en måde, så de kommer til at sige noget sjovt,« fortæller Sanne Søndergaard.

Hun har i dag ingen planer om at vende tilbage til journalistikken.

»Noget af det, jeg godt kan lide ved stand-up, er, at man kan komme med et statement. Jeg kan sige, at Pia Kjærsgaard er en heks, fordi det er en joke,« siger Sanne Søndergaard og skynder at tilføje, at hun faktisk ikke ved, om hun kan tillade sig også at sige det i fagbladet Journalisten.

Som komiker kan Sanne Søndergaard levere et klart budskab uden omsvøb. Som journalist savnede hun at skære helt ind til benet.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen