Sociale platforme er ikke ekkokamre for danskerne

Flere danskere bliver konfronteret med andres holdninger og skifter endda mening, når de begår sig på sociale medier, viser ny undersøgelse. “Det udfordrer idéen om, at sociale medier er et ekkokammer,” siger forsker. Her er fem pointer fra undersøgelsen
 
  • Jaap Arriens/ZUMA Press/Polfoto
    Mange danskere bliver konfronteret med holdninger, de er uenige i, på Facebook, viser ny undersøgelse.
01.09.2017 · 15:05

“Det udfordrer idéen om, at sociale medier er et ekkokammer, hvor man kun møder folk, der ligner én selv, og at folk lukker sig inde i en boble, hvor de bekræfter hinandens holdninger.“

Sådan siger forsker Aske Kammer fra IT-Universitetet. Han er medforfatter på en ny undersøgelse, som kigger på, hvordan sociale medier og i særdeleshed Facebook påvirker danskernes mulighed for at blive konfronteret med politik og nye holdninger.

“Det ville være et problem for den offentlige samtale, hvis vi ikke diskuterede med forskellige mennesker. Men mange angiver, at de på Facebook ofte møder indhold, som egentlig støder dem på manchetterne og udfordrer deres holdninger," siger Aske Kammer.

Undersøgelsen er opmuntrende læsning for danske medier. Ifølge Aske Kammer er danske nyhedsmedier nemlig dem, der bedst når ud til danskerne med nyheder og nye perspektiver.

"Undersøgelsen viser, at sociale medier spiller en stor rolle i forhold til, hvor folk får deres nyheder fra. Det vidste vi også godt i forvejen. Men det interessante er, at vi kan se, at det i vid udstrækning er på nyhedsmediernes Facebook-sider, at folk får deres nyheder. Og det er i mindre grad fra venner eller perifere bekendte," siger Aske Kammer og tilføjer:

"Det går imod den her tanke om, at privatpersoners delinger på sociale medier er enormt vigtige for nyhedsmedierne. Det er selvfølgelig stadig vigtigt. Men næsten 45 procent angiver, at de oftest møder nyhederne igennem nyhedsorganisationer på Facebook," siger han.

Her er de fem vigtigste pointer fra undersøgelsen, som baserer sig på over 1.000 svar fra et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

 

 

 

 

Kommentar

04/09/2017 - 10:03

Lasse Lindquist

Det sgu en spændende undersøgelse og en relevant artikel. Tak for den.
Og her gik jeg og reproducerede mine fordomme om, at sociale medier udelukkende reproducerer fordomme. Ironisk.

Seneste nyheder

19.03.2019 · 08:53

Midterplacering til avisernes troværdighed

Jakob Albrecht
18.03.2019 · 16:05

Annoncører truer Facebook med boykot

Jakob Albrecht
18.03.2019 · 12:46

”Du er sgu så herlig, med dine øreklapper og alt dit lort”

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03