»Sociale medier vil rykke endnu mere i 2011«

DR vil møde heftig kritik for at bruge Facebook ukritisk i 2011, forudser redaktionel udviklingschef i Berlingske Media, Pernille Tranberg over for Journalisten.dk. Hun lover også flere betalte tjenester fra Berlingske.

DR vil møde heftig kritik for at bruge Facebook ukritisk i 2011, forudser redaktionel udviklingschef i Berlingske Media, Pernille Tranberg over for Journalisten.dk. Hun lover også flere betalte tjenester fra Berlingske.

Pernille Tranberg er redaktionel udviklingschef i Berlingske Media og tidligere chefredaktør på TÆNK. Journalisten.dk har spurgt hende, hvilke tendenser, hun tror bliver de mest dominerende i 2011 inden for nye medier i Danmark.

Ifølge Pernille Tranberg er der ingen tvivl om, at sociale medier som Facebook og Twitter kommer til at spille en endnu større rolle, end de allerede gør.

»Sociale medier vil rykke endnu mere i 2011. Der vil komme meget mere fokus på sociale medier fra såvel brugerne som virksomhederne, politikerne, institutionerne og medier. Det er her, man nemmest kan få fat i danskerne,« forudser hun.

Derudover vil Facebook med sine individ-målrettede annoncer spise lidt af Googles reklameindtægter, mener hun.

Pernille Tranberg tror også, at DR i 2011 vil blive beskudt for at have en ukritisk tilgang til Facebook.

»DR vil i 2011 møde kritik for at promovere Facebook så massivt og ukritisk, som de gør, når det for alvor går op for flere og flere, at intet er gratis, og at Facebooks forretningsmodel handler om én ting: At lukrere på dit og mit privatliv,« siger hun og fortsætter:

»Der har i 2010 været meget kritik af Facebook i USA. Det kommer vi også til at opleve herhjemme, for man skal ekstrem varsom i sin brug af Facebook og ikke mindst værne om sin identitet og sit privatliv.«

Pernille Tranberg mener også, at de danske virksomheder i 2011 vil begynde at forkæle andre end journalisterne for at få omtale.

»De tungeste brugere af sociale medier – folk med mange fans og followers og aktive, populære bloggere – vil få mere indflydelse, og virksomheder vil begynde at bejle til dem på samme måde som de tidligere har bejlet til journalister for at få dem til at omtale deres produkter,« siger hun.

Pernille Tranberg fremhæver blandt andet Fords promovering af den nye Ford Fiesta.

Ford fandt 100 af de tungeste brugere af sociale medier og forærede dem en ny bil hver. Eneste krav var, at de skulle fortælle om deres oplevelser med bilen, gode som dårlige. Det førte til massiv omtale af den nye bil, blandt andet med fotos på gratistjenesten Flickr af, hvor mange mennesker, der kunne være i en Ford Fiesta.

Vil læserne betale for journalistik på nettet? Det bliver også et tema i 2011. Ifølge Pernille Tranberg er penge for indhold en del af løsningen, hvis de kommercielle journalistiske medier skal overleve.

»Der vil komme mere fokus på betalt indhold i 2011. Rupert Murdoch har allerede sat det i gang. New York Times gør det i 2011, og Berlingske Media rykker med flere betalte tjenester. Det er nødvendigt, hvis den dyre produktion af troværdig, grundig og dyb journalistisk skal opretholdes. Men det er et langt sejt træk, og gratis-bevægelsen vil løbe som et parallelt spor,« siger hun.

Et andet tema i 2011 bliver de mobile platforme.

»Alle mobile platforme vil rykke vildt i 2011 og jeg tror vi vil se flere mobile-first lanceringer. Altså udvikling af produkter, som først og fremmest er til mobile enheder og derefter også kan bruges på computeren.«

Tablets er en ny platform, der vil spille store rolle i 2011. Ifølge Pernille Tranberg kommer der mange nye apps til tablets – for eksempel Apple's iPad.

»Vi vil se flere tablet-only tiltag som Richard Bransons virkelig cool Project-magasin, der blev lanceret i 2010 på iPad. Murdoch kommer med en iPad-avis i 2011, og flere andre medier vil forsøge sig på de nye tablets, som vi ikke så meget til i 2010, men som vi vil se flere af i 2011.«

Pernille Tranberg har også nogle forudsigelser, der vil begynde at spire i 2011, men først for alvor vil eksplodere senere:

  • Virksomheder bliver deres eget medie og vil hyre folk til at styre deres tilstedeværelse på sociale medier. 
  • Slow media vil blive en langsom, men voksende tendens. Papir vil igen blive hot. 
  • Gratisweb bliver stadig hurtigere, mere breaking og mere overfladisk – og annoncerne mere anmassende. 
  • Forbrugerne vil begynde at være mere selektive i deres brug af digitale medier – og et mindretal vil acceptere at betale for indhold. 
  • Efterspørgslen på personaliserede services begynder at vokse. 
  • Det store fokus på privatlivets fred i Danmark kommer nok ikke allerede i 2011, men senere – når flere af os indser, at det ikke kun er en menneskeret, men også er en menneskelig nødvendighed med privatliv.

 

0 Kommentarer