Det danske medieforbrug er under voldsom forandring. Især de sociale medier vinder frem. Og det truer nu de traditionelle medier, lyder det fra to af landets medieforskere, som kommer med deres bud på 'mediernes største udfordringer'.
Ifølge professor Anker Brink Lund fra CBS og Frands Mortensen fra Aarhus Universitet er mætningspunktet for sociale medier som Twitter og Facebook slet ikke nået endnu. Og derfor skal de traditionelle mediehuse – ikke mindst dagbladene – tænke i alternative indtægtskilder
»De stjæler en frygtelig masse tid og en frygtelig masse reklameindtægter, og de leverer ikke meget medieindhold den anden vej. Den omlægning af medieforbruget betyder, at den indflydelse, som de traditionelle medier har haft på den offentlige meningsdannelse, bliver formindsket. Samtidig stjæler de penge, så de traditionelle medier får sværere ved at leve op til deres opgave,« siger Frands Mortensen i dagens udgave af Berlingske Business.
Han peger på, at det springende punkt bliver, om det lykkes for nogen at introducere mikrobetaling.
»Det er en katastrofal situation, som man ikke kan rette op på. Den vil føre til, at dagbladene bliver svækkede som traditionelle bladhuse. Samtidig kommer tv i langt højere grad til at leve af abonnementsindtægter.«
Anker Brink Lund tilføjer, at den største forandring på mediemarkedet i de kommende år bliver, at medieforbrugerne vil stille langt større krav til indholdet.
»Kravet om at prducere journalistik, som publikum er villige til at betale for, bliver meget, meget større. Til gengæld vil betalingsvilligheden samlet set være meget, meget mindre. Det betyder, at der vil være færre redaktionelle ressourcer til at løfte en større opgave. Så den store udfordring bliver at lave mindre – men bedre medieindhold,« siger Anker Brink Lund til Berlingske Business.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.