search

Sociale medier skuffer på annoncerne

Brugere og sidevisninger er der nok af på sociale sider som Facebook, Arto og Myspace, men endnu er siderne ikke slået igennem som annonceslugere. Det skriver Børsen.

Brugere og sidevisninger er der nok af på sociale sider som Facebook, Arto og Myspace, men endnu er siderne ikke slået igennem som annonceslugere. Det skriver Børsen.

Hver måned er der hundredtusindvis af brugere på siderne Arto.dk og Dating.dk, som er ejet af danske Freeway. Sidevisningerne løber hver måned op i milliarder. På Facebook er trafikken nærmest eksploderet. På 12 måneder er Facebook vokset fra nogle få tusinde brugere til over 650.000. I alt besøger mere end 1,5 millioner danskere et socialt netværk i løbet af en måned, og det er langtfra kun teenagere, der er travle på nettet. Faktisk er gruppen over 45 år mere flittige til at bruge sociale medier end dem mellem 15 og 25 år. Det viser tal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier ifølge Børsen.

Men på trods af stor popularitet blandt brugerne er siderne ikke garanteret annonceindtjening.

»Der er enorm forskel på, hvor dygtige de forskellige sites er til at omsætte trafik i kroner,« siger tidligere interaktiv direktør på TV 2, nu konsulent og investor inden for digitale medier, Rune Bech, til Børsen. Ifølge en opgørelse han har lavet, er der enormt stor forskel på, hvor stor en omsætning de enkelte sider får per visning.

Mens en side som Jobzonen har en omsætning på godt to kroner per sidevisning, og rejsesiden Travelmarket genererer 87 øre i omsætning per sidevisning, ligger tallet på Freeways sider helt nede på omkring en øre.
På Freeway anerkender medstifter og partner Morten Oliver Wagner, at det har taget lang tid at få gang i annonceringen på de sociale sider. Selv om Freeway sidder på omkring 40 procent af de danske sidevisninger, er annonceindtægterne beskedne. Omkring 20 procent af selskabets indtægter kommer fra annoncer, men kurven er opadgående.

»Vi kan klart mærke, at situationen er ved at rette sig. Vi ser en markant vækst i annonceringen på 100 procent om året,« siger Morten Oliver Wagner til Børsens medietillæg.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen