Sociale medier påvirker politisk

Den hidtil mest omfangsrige undersøgelse af internettets rolle under et folketingsvalg slår nu fast, at Facebook-brugere var de mest påvirkelige. Hver tredje dansker var i øvrigt aktiv på blogs og sociale medier under valget. Undersøgelsen offentliggøres i eftermiddag ved Mediernes Internet Pris 2008.
12.06.2008 · 12:19

Den hidtil mest omfangsrige undersøgelse af internettets rolle under et folketingsvalg slår nu fast, at Facebook-brugere var de mest påvirkelige. Hver tredje dansker var i øvrigt aktiv på blogs og sociale medier under valget. Undersøgelsen offentliggøres i eftermiddag ved Mediernes Internet Pris 2008.

Ganske bemærkelsesværdigt, så påpeger danskerne i øvrigt selv, at nettet påvirkede deres holdninger samt parti- og kandidatvalg. I hvert fald den del af befolkningen, som under folketingvalget sidste år gjorde brug af sociale netværk og medier. Og det var immervæk hver tredje.

I det hele taget var de aktive netbrugere på blogs og sociale medier lettest at påvirke, og blandt alle partier havde SF størst succes med at gøre brug af de nye medier, fremgår det af undersøgelsen "Internettets rolle under folketingsvalget 2007", som offentliggøres på ITU i eftermiddag ved uddelingen af Mediernes Internet Pris 2008.

Bag undersøgelsen, der bygger på over 5000 danskeres netadfærd under valgkampens slutspurt, står Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), og selve rapporten er udarbejdet af forskerne Jakob Linaa Jensen, Lisbeth Klastrup og Jens Villiam Hoff fra henholdsvis Århus Universitet, IT-Universitetet og Københavns Universitet.

Brugerne af de sociale websteder i ugerne op til folketingsvalget i november benyttede dog ikke blogs og sociale netværk særligt ofte eller i særlig høj grad. Rent faktisk så tyder paneldeltagernes adfærd og de adspurgtes svar på, at danskerne i forbindelse med valget opsøgte politiske, sociale medier mindre, end de opsøger sociale medier generelt.

Til gengæld har næsten hver fjerde "politisk aktive" netbruger også opsøgt et eller flere sociale websteder i løbet af valgkampen. Og når de så besøger de sociale medier, så er det typisk profiler for kendte politikere, de går efter.

Samtidig tyder populariteten af de humoristiske, "virale" profiler og videoer på, at det kan betale sig for politikerne og partierne at bruge tid og penge på at udvikle indhold, der ikke nødvendigvis har en politiker eller parti som eksplicit eller synlig afsender, og som først og fremmest anvender humor som virkemiddel, hedder det i rapporten, som Journalisten.dk er i besiddelse af.

På et website som Facebook er det tydeligvis enkeltsager frem for partipolitik og politikere, der engagerer brugerne, og ifølge forskerne kan en mulig forklaring være, at man ved at tilslutte sig en politiker eller partiprofil som ven eller støtte herved typisk også kommunikerer - og dermed signalerer - et tydeligt politisk ståsted til alle de andre mennesker i ens netværk. Et signal, som Facebook-brugerne muligvis ikke altid er interesserede i at sende.

Efter præsentationen af valgundersøgelsen uddeler FDIM for første gang priser til det bedste netindhold i ni forskellige kategorier. En jury med VGs topchef, Torry Pedersen, i spidsen har den sidste måned bedømt over 100 produktioner og er nu klar til at belønne den bedste danske netjournalistik, det bedste web-tv, den bedste brugerinddragelse, den bedst mashup og meget mere.
Journalisten.dk dækker naturligvis og bringer navnene på vinderne her på sitet efter klokken 19:00 i aften, hvor de sidste priser deles ud.

Læs også: Politiken.dk, 3F og Dr.dk kæmper om webpris.

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent med markedsføringsgen

Dansk Håndbold Forbund
Ansøgningsfrist: 10.03

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02