Sociale medier påvirker politisk

Den hidtil mest omfangsrige undersøgelse af internettets rolle under et folketingsvalg slår nu fast, at Facebook-brugere var de mest påvirkelige. Hver tredje dansker var i øvrigt aktiv på blogs og sociale medier under valget. Undersøgelsen offentliggøres i eftermiddag ved Mediernes Internet Pris 2008.
12.06.2008 · 12:19

Den hidtil mest omfangsrige undersøgelse af internettets rolle under et folketingsvalg slår nu fast, at Facebook-brugere var de mest påvirkelige. Hver tredje dansker var i øvrigt aktiv på blogs og sociale medier under valget. Undersøgelsen offentliggøres i eftermiddag ved Mediernes Internet Pris 2008.

Ganske bemærkelsesværdigt, så påpeger danskerne i øvrigt selv, at nettet påvirkede deres holdninger samt parti- og kandidatvalg. I hvert fald den del af befolkningen, som under folketingvalget sidste år gjorde brug af sociale netværk og medier. Og det var immervæk hver tredje.

I det hele taget var de aktive netbrugere på blogs og sociale medier lettest at påvirke, og blandt alle partier havde SF størst succes med at gøre brug af de nye medier, fremgår det af undersøgelsen "Internettets rolle under folketingsvalget 2007", som offentliggøres på ITU i eftermiddag ved uddelingen af Mediernes Internet Pris 2008.

Bag undersøgelsen, der bygger på over 5000 danskeres netadfærd under valgkampens slutspurt, står Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), og selve rapporten er udarbejdet af forskerne Jakob Linaa Jensen, Lisbeth Klastrup og Jens Villiam Hoff fra henholdsvis Århus Universitet, IT-Universitetet og Københavns Universitet.

Brugerne af de sociale websteder i ugerne op til folketingsvalget i november benyttede dog ikke blogs og sociale netværk særligt ofte eller i særlig høj grad. Rent faktisk så tyder paneldeltagernes adfærd og de adspurgtes svar på, at danskerne i forbindelse med valget opsøgte politiske, sociale medier mindre, end de opsøger sociale medier generelt.

Til gengæld har næsten hver fjerde "politisk aktive" netbruger også opsøgt et eller flere sociale websteder i løbet af valgkampen. Og når de så besøger de sociale medier, så er det typisk profiler for kendte politikere, de går efter.

Samtidig tyder populariteten af de humoristiske, "virale" profiler og videoer på, at det kan betale sig for politikerne og partierne at bruge tid og penge på at udvikle indhold, der ikke nødvendigvis har en politiker eller parti som eksplicit eller synlig afsender, og som først og fremmest anvender humor som virkemiddel, hedder det i rapporten, som Journalisten.dk er i besiddelse af.

På et website som Facebook er det tydeligvis enkeltsager frem for partipolitik og politikere, der engagerer brugerne, og ifølge forskerne kan en mulig forklaring være, at man ved at tilslutte sig en politiker eller partiprofil som ven eller støtte herved typisk også kommunikerer - og dermed signalerer - et tydeligt politisk ståsted til alle de andre mennesker i ens netværk. Et signal, som Facebook-brugerne muligvis ikke altid er interesserede i at sende.

Efter præsentationen af valgundersøgelsen uddeler FDIM for første gang priser til det bedste netindhold i ni forskellige kategorier. En jury med VGs topchef, Torry Pedersen, i spidsen har den sidste måned bedømt over 100 produktioner og er nu klar til at belønne den bedste danske netjournalistik, det bedste web-tv, den bedste brugerinddragelse, den bedst mashup og meget mere.
Journalisten.dk dækker naturligvis og bringer navnene på vinderne her på sitet efter klokken 19:00 i aften, hvor de sidste priser deles ud.

Læs også: Politiken.dk, 3F og Dr.dk kæmper om webpris.

 

Kommentar

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04