search

Sociale medier er overvurderede

Der kan være stor risiko for, at de sociale medier vil føre an i den næste store økonomiske boble.

Der kan være stor risiko for, at de sociale medier vil føre an i den næste store økonomiske boble.

De sociale medier kan spille en hovedrolle i den næste store økonomiske boble. I hvert fald viser en grafik fra webmediet Mashable, at blandt andet Facebook, Skype og Twitters værdi er kraftigt overvurderet i forhold til, hvor mange penge de tjener.

Mastodonten Facebook tjener hvert år cirka 10 milliarder kroner. Men firmaet er vurderet til at være næsten 400 milliarder kroner værd. For Twitter er boblen endnu større. Twitter tjener hvert år cirka 750 millioner kroner. Men hvis man gerne vil købe selskabet, skal man ud og finde omkring 40 milliarder kroner. Dermed ville det tage op til 50 år at tjene investeringen ind igen.

Og tjenesten Delicious, hvor man kan dele links, tjener helt præcist nul kroner om året. Alligevel er tjenesten vurderet til at være mellem 75 og 150 millioner kroner værd.

Se hele grafikken her.

Kommentarer
3
Carsten Nørregaard Panek
30.05.11 12:37
Re: Sociale medier er overvurderede
Tvivler på at Twitter findes om 50 år, så ja det er da helt klart overvurderet.
Fremhævet af Journalisten
Karin Høgh
30.05.11 15:19
Re: Sociale medier er overvurderede

Jeg vil helst ikke spå, om hverken aviser, Twitter eller tv eksisterer om 50 år, men det er i hvert fald sikkert at der er behov for at kunne kommunikere på den måde, som man kan på de mange nye (sociale) medier. Det behov kan man ikke overvurdere, mener jeg.

Hvis vi kun skulle interessere os for medier, der holder 50 år eller mere, eller som der fra starten er en klar forretningsmodel for, jamen så  ville meget jo gå i stå. 

Den første boble "brast" til dels, fordi der ikke var infrastruktur  til webmedier. Den næste "boble" vil måske briste, fordi der er  for mange, der synes, at alle skal bruge alle medier, før de kan betale sig.

Fremhævet af Journalisten
Geert Mørk
30.05.11 15:42
Re: Sociale medier er overvurderede

Findes der nogen valide forskningsundersøgelser, der kan dokumentere værdien af de sociale medier? Altså ikke den økonomiske "boble-værdi" målt i milliarder, men værdien som medier for brugerne. Jeg husker kun at have set enkeltpersoner udtale sig om, at de har fået så og så mange kunder efter de kom på Facebook, Linkedin og andet. Men hvor er undersøgelsen der dokumentere den forretningsmæssige værdi for brugerne?

:-) Geert Mørk 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen