search

Sochi var næppe PR-pengene værd for Rusland

Rusland skal ikke forvente at hente de 280 milliarder kroner hjem på uvurderlig branding, som det kostede at arrangere OL i Sochi. Folks hukommelse er alt for kort, vurderer ekspert i sport og branding  

I går sluttede vinter-OL i Sochi – et arrangement, som de russiske værter har brugt 280 milliarder kroner på at stable på benene. Men spørger man senioranalytiker Rasmus K. Storm fra Idrættens Analyseinstitut, skal Rusland ikke forvente at få investeringen tilbage.

Folks hukommelse er nemlig så kort, at de fleste snart vil glemme, hvor vinter-OL blev afviklet, forklarer han.

»Hvor blev det sidste VM i fodbold afholdt? Og hvem arrangerede Melodi Grand Prix sidste år? Jeg arbejder med idræt og følger med i kulturlivet til daglig, og jeg skal lige tænke mig om for at komme i tanke om det,« siger Rasmus K. Storm.

Stor omtale under OL

Han forklarer, at OL skaber en kolossal medieomtale op til og under legene. Og selv hvis folk fra andre lande kan huske værtslandet, er det ikke altid for noget godt.

Ved OL i Sochi har der været stort fokus på alt fra homoseksuelles rettigheder til udgifterne til at afholde vinterlegene, kapløbet om at blive færdig til tiden, og at hotelværelserne var af for lav standard.

På Twitter har journalister skrevet om dørhåndtag, der manglede, gult vand i vandhanerne og gæster fanget i elevatorer uden strøm. DR har lavet en liste med nogle af problemerne.

Men negativ omtale er ikke enestående for Sochi. Det samme var tilfældet i for eksempel OL i Beijing, Athen og London.

»Man taler altid om fordelene ved at være vært for OL. Men et OL kan også ende forfærdeligt. Der kan ske alle mulige ting, der kan skræmme folk væk. Der er ingen garanti for succes,« siger Rasmus K. Storm.

Glade sportsfolk

Lars Lundov er direktør for Sport Event Denmark, der har til opgave at tiltrække store sportsbegivenheder til Danmark.

Han mener, det er usikkert, om OL i sidste ende er en gevinst for Rusland. I hvert fald havde de færreste hørt om Sochi før OL, siger han.

»Nu er Sochi kommet på verdenskortet. Folk ved, at byen ligger i det sydlige Rusland. Om de så er i stand til at tiltrække turister, kommer an på, hvad de har at byde på sammenlignet med de mere etablerede skisportsdestinationer.«

Lars Lundov siger, at OL set med sportsudøvernes og holdledernes øjne har været en yderst positiv oplevelse. Men er det en kommunikationsmæssig sejr?

»De sportslige rammer har været til UG med kryds og slange. Hvis man skal være kritisk, kan man spørge, om det var 280 milliarder kroner værd for Rusland, men det kommer an på Ruslands motiv for at søge om værtsskabet,« siger Lars Lundov.

Sochi har fået 9.000 nye hotelværelser på grund af de olympiske vinterlege. Men de bliver nok ikke fyldt med danske turister, forudser Rasmus K. Storm fra Idrættens Analyseinstitut.

»Jeg tvivler på, at mange danskere får lyst til at tage til Sochi for at stå på ski eller bade på baggrund af det, de har set. Hvis du finder en, der beslutter sig for det, så sig det til mig,« siger han.

Men set i Putins optik kan legene alligevel godt være en succes, fordi han har vist Rusland som en stormagt.

»Det er svært at sige, men hvis man vil være stormagt, og har lyst til at bruge  for 280 milliarder kroner branding, er det måske fint nok,« mener Rasmus K. Storm.

(Rettet: 11:39. Citater fra Rasmus K. Storm præciseret. Præciseringerne ændrer ikke ved artiklens vinkel)

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen