search

Snus mere

Mens deres arbejdspladser konkurrerer benhårdt om markedsandele, mødes en gruppe fotografstuderende og udvikler hinandens fotos i gruppen Skagerak. Fem af dem vandt priser ved Årets Pressefoto. Journalisten er med på en lytter.

»Du skal altså passe på den vidvinkel!«
Vi er samlet i en lejlighed i Nordvest-kvarteret i København til fotografisk efterkritik med en gruppe fotostuderende, der udmærkede sig ved at hive fire priser hjem ved Årets Pressefoto.
Det er Simone Astrid Pedersen, praktikant på Børsen, der skal passe bedre på vidvinklen. Et af hendes billeder, der er et portræt af chefen for et rengøringsfirma, der sidder i sin bil og ser på nogle papirer, fungerer faktisk godt med meget vidvinkel. Men de andre er efter hende, fordi hun alt for ofte ender med at bruge en linse på 28 mm.
Hun får også besked på at redigere mere på billedernes farvebalance.
»Vi bliver nødt til at snakke om din Photoshop,« lyder det.
De studerende startede i praktik 1. august 2013. Inden de blev spredt for alle vinde, lavede de fotofællesskabet Skagerak. Via en blog lægger gruppen billeder og serier op.
»Her kan vi også uploade de billeder, som ikke kom i avisen. Derfor er det en god legeplads,« fortæller Charlotte de la Fuente, i praktik på Jyllands-Posten i Aarhus.
»Vi har meget de samme typer opgaver som praktikanter – det er portrætter og lidt reportage. Derfor er det en fed base for inspiration at se, hvordan de andre løser de der dagligdagsopgaver på aviserne,« forklarer hun.

Simone Astrid Pedersen fra Børsen får næsten hver dag til opgave at portrættere en chef. Hun manglede inspiration, men fik ros for vidvinklen på dette billede. Resten af gruppen sagde dog, at hun for tit ender med at bruge 28 mm.

Leder af fotojournalistuddannelsen på DMJX Søren Pagter fortæller, at holdet har det ekstra overskud og gåpåmod, det kræver at fortsætte med at holde fast i hinanden, når praktikken er i gang.
»Der er ingen, der bliver dygtigere af at arbejde alene. Det kan ikke lade sig gøre. Den eneste måde, du udvikler dig på, er i fællesskab med andre. Det synes jeg, vores uddannelse og fotojournalister i Danmark generelt er et rigtig godt eksempel på.«
Simone Astrid Pedersen er den første i ilden. Cheffotos er en typisk opgave på Børsen. Og det er svært.
»De sidder på deres kontor og forventer, at jeg har en ide, lige så snart jeg træder ind i rummet,« forklarer hun.
»Din afstand er den samme på de fleste billeder. Prøv at komme tæt på med en 35 mm,« siger Tor Birk Trads, i praktik på Information.
Peter Klint, i praktik på Politiken, opfordrer til at ”snuse” sig ind på portrætofferet.
»Du skal arbejde dig rundt om dem og ind på dem,« forklarer han og demonstrerer hvordan med hænderne samlet om et fiktivt kamera og bølgende bevægelser frem og tilbage.
»Jeg beder dem om at slappe af. Og så siger jeg, at så længe jeg tier stille, gør du det godt,« fortæller Tor Birk Trads.
»Det er nok det bedste råd, jeg kan få. At jeg både skal tage styring og instruere, men også bare være stille,« siger Simone Astrid Pedersen og pakker sin computer sammen.


»Lækkert hårlys!« lyder det samstemmende fra gruppen rundt om bordet, da Jonas Fogh fra Berlingske viser sine råfiler frem. Han skal blive bedre til at stole på de gode øjeblikke og tage flere billeder, når lyset for eksempel spiller.

Det er Peter Klint, i praktik på Politiken, der er aftenens vært.

»Jeg har denne her ide. Jeg vil lave den til Årets Pressefoto.«
I samme sekund flyver en korkprop fra en rødvinsflaske over bordet og rammer ham i panden.
»ÅP skal ikke være i tankerne, når du står i en opgave,« siger Sofia Busk, i praktik på Jyllands-Posten i København.
Den konkrete ide vil Peter Klint ikke dele med Journalistens læsere. Kun med gruppen.
»Ideer bliver kun bedre af, at vi taler om dem,« forklarer Sofia Busk.
Jonas Fogh, praktikant på Berlingske, har taget råfiler med. Opgaven bestod i at portrættere en asylansøger, som nu bor i en kirke.
»Lækkert hårlys!« lyder det samstemmigt, mens Jonas Fogh klikker sig igennem filerne.
»Som avisopgave er den jo godt løst,« siger Jonas Olufson, der er i praktik på Ekstra Bladet.
Men:
»Det er en svaghed, at der ikke er nogen dårlige billeder. Du skal få ham til at gå frem eller tilbage eller binde snørebånd,« siger Peter Klint.


 »Dét er det tætteste, du kommer på at snuse!« udbryder Peter Klint, da billedet her toner frem. Tor Birk Trads skal væk fra firkanten i sine billeder, siger han selv. Billedet blev bragt i Information.

Tor Birk Trads har taget en serie med fastliggere på en dansk campingplads.
»Du mangler hele historien i ét billede. Dine fotos bliver meget nedslag,« siger Simone Astrid Pedersen.
Da et billede af en kvinde med en cigaret i hånden toner frem, udbryder Peter Klint:
»Dét er det tætteste, du kommer på at snuse!«
»Når det er lykkedes mig at grave, så er der altid noget, der kommer bag på mig. Man skal lade være med at tænke for meget over det. Du skal slippe kontrollen og fotografere dig ind på billedet,« supplerer han og foreslår at gå helt tæt på cigaretten.
»Ja, jeg skal væk fra firkanten i mine billeder. Det hele foregår inden for det her felt,« siger Tor Birk Trads og tegner en firkant med pegefingeren på computerskærmen.
Det er præcis den slags erkendelser, gruppen jager.
»Vi skaber et rum her, et forum, hvor vi får flere input. Det går for hurtigt ude på aviserne, og det bliver meget hverdag. Her er vi ligestillede. Kritikken går to veje – vi både giver og får. På aviserne får vi kun. Det her er mere lærerigt,« forklarer Simone Astrid Pedersen.
»Ja, hvad er det nu, vi plejer at sige – med et glimt i øjet: Jeg ønsker jer alle sammen det andetbedste,« siger Tor Birk Trads.

Takketalen
»Jeg vil gerne takke fotogruppen Skagerak og Charlotte de la Fuente. Uden dem ville jeg ikke være, hvor jeg var i dag.«

Sådan lød det fra talerstolen, da Tor Birk Trads, Peter Klint og Sofia Busk vandt ved Årets Pressefoto. Takken til Skagerak var reel nok, fortæller Sofia Busk, men takken til Charlotte de la Fuente er der en anden historie bag.

»Til vores julefrokost fandt vi pludselig ud af, at vi manglede en mandelgave. Så vi aftalte, at den, der fik mandlen, skulle have en særlig tak med sit fulde navn i en eventuel takketale af dem, der vandt til Årets Pressefoto. Vi troede, det var ret usandsynligt, at nogen af os vandt, men det gjorde vi jo så. Charlotte fik mandlen, så hun blev takket,« fortæller Tor Birk Trads.

[[nid:31348]]
Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen