search

Snavs eller manipulation

 Ekstra Bladet og TV 2 slås mod ISS i retten. 

 

Ekstra Bladet og TV 2 slås mod ISS i retten.

 

RETSSAG. Sagen om videobilleder af fingre, der skrabede fedt og snavs af produktionsanlægget på Danish Crowns slagteri i Odense og samtidig skrabede ridser i Danish Crown og ISS' omdømme, er kommet for retten.

ISS har stævnet Ekstra Bladet og TV 2 for injurier og kræver blandt andet, at dele af mediernes dækning kendes grundløs. Ekstra Bladet og TV 2 har hele tiden fastholdt, at de har beskrevet og vist virkeligheden. Bliver medierne dømt, risikerer de ansvarshavende at få bøder eller op til fire måneders fængsel.

Ekstra Bladet og TV 2 samarbejdede om researchen og historierne, der blev bragt i januar. De to medier brugte videobillederne af de fedtede, snavsede fingre som bevis for, at slagteriet ikke var rent efter ISS' rengøring.

Temaet blev udvidet med påstande om svindel med ISS' bakteriologiske prøver af rengøringskvaliteten. Fødevaremyndighederne greb hårdt ind med ministerudtalelser og rengørings-razziaer, og der kom kritiske rapporter om antallet af fejl i slagteriernes rengøring. Myndighedernes indgriben fik flere medier til at tage sagen op, blandt andre de store morgenaviser og flere regionalaviser.

Danish Crown og ISS mente, at videoen var optaget før rengøringens afslutning, og de oplevede sagen som en hetz. I februar stævnede ISS Ekstra Bladet og TV 2.

Parternes direktører, redaktører, journalister og eksterne og interne advokater har siden 25. oktober over foreløbig fem retsdage fyldt retslokale 19 i Københavns Byret.

Kernen i retssagen er videooptagelsen. Er den optaget efter rengøringens afslutning, eller er den ikke?

For at komme frem til et svar har parternes advokater under vidneafhøringerne af mediefolk, ISS-direktører, ISS-sanitører, slagteribranchefolk, fødevaremyndighedspersoner og rengøringseksperter brugt meget tid på at spørge ind til arbejds-, rengørings- og kontrolprocedurer på Odense-slagteriet og spurgt om vidnernes vurdering af, hvornår i rengøringsforløbet videoen er optaget.

ISS' advokat har især spurgt ind til, hvor godt journalisterne og deres chefer – Ekstra Bladets Bent Falbert og TV 2s Michael Dyrby – satte sig ind i de procedurer, før de valgte at bruge videooptagelsen.

Ekstra Bladet og TV 2 fastholder, at journalisterne fik at vide, at videoen blev optaget efter endt rengøring. Det troede man på, da man gik i gang med historien, og det tror man fortsat.

Det var den tidligere ISS-ansatte Per Petersen, der optog videoen på Danish Crown i Odense fredag den 12. december 2003 og senere kommenterede billederne i både Ekstra Bladet og TV 2. Han var mediernes kronvidne, og da han skulle afhøres, holdt Ekstra Bladets advokat ham i vidneskranken en lille times tid.

I pausen før ISS' modafhøring blev Per Petersen dårlig og kørt i ambulance til Rigshospitalet, hvor han kort efter blev opereret for en blodprop ved hjertet. To uger senere, da retssagen fortsatte, kunne han dog modafhøres og bevisførelsen afsluttes.

Procederingen af sagen er fastsat til den 19. november.

* Nina Matthiesen er ansat ved Syddansk Universitet og arbejder med et forskningsprojekt, der blandt andet følger den aktuelle retssag.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen