Smuthul giver gratis adgang til The Daily

Da Rupert Murdoch i går lancerede verdens første iPad-baserede avis, The Daily, blev der slået på trommer for, at den nye avis alene kunne opleves via iPad. Mod betaling naturligvis. Men nu er der fundet et smuthul.

Da Rupert Murdoch i går lancerede verdens første iPad-baserede avis, The Daily, blev der slået på trommer for, at den nye avis alene kunne opleves via iPad. Mod betaling naturligvis. Men nu er der fundet et smuthul.

Eftersom langt det meste af indholdet i de daglige udgaver af The Daily også har en usynlig URL-adresse, kan artiklerne og videoindslagene også læses og ses på nettet.

Og sættes det i system, så kan man samlet få adgang til dagens udgave af The Daily, hvilket Andy Baio nu har gjort.

Via den nye hjemmeside, The Daily Index on Tumblr, indhentes alle tilgængelig links til hver historie, som udkommer på The Daily. Og dermed kan hele verden se med uden at betale det obligatoriske abonnement på 99 cent om ugen – eller 39.99 dollar om året – som ellers skulle give mening til hele Murdochs enorme investering i The Daily, der beløber sig til 55 mio. dollar alene det første år. 

Så ejer man ikke en iPad, eller ønsker man ikke at støtte The Daily, så er der foreløbig fri adgang til avisen. 

Og får Murdoch og folkene bag The Daily ikke fluks ændret på det smuthul, så bliver den nye avis næppe dagbladbranchens redning, som det ellers hed i går.  

Ved at læse The Daily på nettet får man dog slet ikke alt indhold med. Ligesom mange af de mange interaktive features slet ikke kan opleves eller benyttes, som tilfældet er ved brug af iPad.

6 Kommentarer

Jonas Erland Jakobsen
5. FEBRUAR 2011
Ro på ...

Kære Pernille,

 Hvor læser du, at Journalisten støtter den "90'er-agtige free-bevægelse"?

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan du kan hidse dig op over den nyhed. Det er jo ikke Journalisten, der har fundet en bagvej ind i The Daily. Ud fra din logik lyder det til, at man skal undlade at omtale ting, man ikke kan lide. Det er jeg uenig i. Jeg synes faktisk, at nyheden er meget nøgtern.

 Du kan vel lige så godt læse nyheden som en advarsel til andre udgivere, der tror, at iPad'aviser er vejen frem. Det er da  væsentligt at diskutere, hvordan man laver en effektiv paywall, der ikke kan omgås med et simpelt copy/paste. 

At sammenligne det med at henvise til ulovlige musikdownload eller at omgå passwords er håbløst. Murdochs stort anlagte projekt ser ud til at have en alvorlig brist, og du mener, løsningen er at tie den ihjel?

Jeg tror roligt, du kan stole på, at Journalisten også håber, at der bliver fundet en effektiv digital betalingsmodel, så udgiverne også i fremtiden har råd til at betale journalisternes ekstremt høje lønninger, som vi efterhånden har forstået, du mener, de ikke har fortjent. 

Venligst

Jonas

Pernille Tranberg
4. FEBRUAR 2011
Re: Smuthul giver gratis adgang til The Daily

Ja, det er smart og intelligent lavet af The Daily og man skal kunne dele noget  indhold som man også kan med ft.com (det er også go reklame for det betalte indhold). Men det er altså ikke alle artikler, man kan dele fra The Daily og få gratis på web (nogle af artiklerne er spærret for den mulighed) og det tror jeg også de vil begrænse på sigt - måske endda sørge for at man kun kan dele noget af en artikel. Lige nu handler det jo for The Daily om at få bygget et nyt brand op. 

Husk at The Daily arbejder sammen med Apple, som jo er verdens bedste virksomhed i at få gratis omtale. Hvem siger at det ikke bare er en smart markedsføringssatsning for at få så meget gratis omtale af The Daily som muligt. Som The Daily jo sigerr til the New York Times her http://bits.blogs.nytimes.com/2011/02/03/the-daily-readers-no-ipad-no-problem/?ref=technology, så får man en rig oplevelse af The Daily på iPad som ikke gengives på web. 

kh pernille

Jon Lund
4. FEBRUAR 2011
Det er ikke noget smuthul - det er en sølle bagindgang!

Den The Daily Index on Tumblr du skriver om Jens Jørgen er ikke noget smuthul. Det er heller ikke nogen genvej. Det er en bagindgang. En besværlig og uinspirerende vej ind til indhold, som er skabt til at blive oplevet i en anden sammenhæng - og som derfor bare ikke fungerer godt på nettet.

 Det er heller ikke en fejl at den er der. Bagindgangen er etableret fordi det er den eneste måde The Daily-folkene har kunnet gøre deres iPad-avis social: For at kunne dele på Facebook og Twitter etc. skal der jo være noget at dele - uden en udgave af artiklen på nettet giver det ligesom ikke så meget mening. Og The Daily har brug for at være social. Både fordi det i sig selv har fede kvaliteter - avisen får et andet liv og dynamik over sig. Og fordi de har brug for den reklame, den sociale distribution kan gi. Derfor bliver bagindgangen heller ikke lukket igen. Og derfor er det også fint og ingen skade til at du skriver om det!

Det er faktisk stort at Murdoch & co har lavet præcist denne løsning. Alle troede jo ellers at de ville betjene sig af en hjernedød paywall, der effektivt ville punktere deres interaktive ambitioner. Et gigantisk selvmål. Men den har de driblet udenom!

Tankegangen der bærer det er, at det ikke er indholdet i sig selv, der er penge værd. Indhold er der nemlig meget af på nettet i forvejen. Tværtimod: Det er overblikket, redigeringen, layoutet - at den samlede veldesignede pakke, der bærer værdien. I modsætning til det atomiserede net. Det spændende spørgsmål er om det holder i praksis.

Pernille Tranberg
4. FEBRUAR 2011
Stop den 90er agtige free-bevægelse - det er dumt andet

Kære JOURNALISTEN

Har I også tænkt jer at give gode råd ti, hvordan man downloader ulovligt musik og ulovlige film. Det er der jo masser af på nettet? Eller hvordan man tiltusker sig adgang bag log on på Børsen? Eller Berlingskes Infoshop?

Hvis jeg var jer, ville jeg holde den moralske fane rigtig højt og gå ind for betalt indhold, og støtte udviklingen, så folk langsomt vænner sig til at betale for journalistiske indhold, musik, film og alt hvad der kan digitaliseres.

Det kan KUN være i jeres egen interesse. Vi ved, at folk bevæger sig over i det digitale og hvis det ikke lykkes medierne at få penge for indholdet - udover annoncering - så lykkes det altså heller ikke på sigt at betale jeres lønninger. Ja, de er jo ret høje - og de bliver under alle omstændigheder presset ned, men hvis det lykkes med betalt indhold, så skal der nok være nogle tilbage, der kan få løn på længere sigt.

Så kære Journalisten - tænk jer om inden I fortsætter den 90er-agtige free-kampagne. Udgiverne har for længst indset, at det ikke holder. Støt dem. Det er rigtig dumt andet.

 kh Pernille, der elsker journalistik og ønsker gøre den økonomisk bæredygtig på de digitale platforme også. Og man må jo sige, at The Daily ikke lige frem fortæller os, at journalistik er værdifuldt. Den er billigere end en karton danske cigaretter at holde på årsplan? Hvor mange journalister kan man få for det?

 

Michael Nielsen
4. FEBRUAR 2011
Re: Smuthul giver gratis adgang til The Daily

Tror nu heller ikke på, at en iPad avis nogensinde bliver dagbladenes redning. Det er vist kun i branchen selv, at de har det håb.

 

 

Flere