search

SMS-afstemning i DR-show var ren proforma

DR er endnu en gang blevet afsløret i at vildlede seerne. I 'Stjerne for en aften'-showet var det ofte redaktøren, der bestemte, hvem der gik videre, og i X-faktor tæller hun en brøkdel af stemmerne.

DR er endnu en gang blevet afsløret i at vildlede seerne. I 'Stjerne for en aften'-showet var det ofte redaktøren, der bestemte, hvem der gik videre, og i X-faktor tæller hun en brøkdel af stemmerne.

Fredag aften udbrød der færøsk landesorg, da X-faktor-deltageren Anna røg ud af konkurrencen. Der var ingen retfærdighed til, mente mange, og måske havde de ret. De tekniske systemer har nemlig så store problemer med at modtage sms-stemmerne, at kun 10-15 procent af stemmerne kommer til at tælle i konkurrencen. Det skrev BT lørdag på baggrund af samtaler fra en række ansatte hos selskabet Unwire, der står for den tekniske håndtering af stemmerne.

Søndag fulgte samme avis op med en historie, hvor den tidligere underholdningsredaktør i DR Morten Carlsson fortæller, at det i talent-konkurrencen 'Stjerne for en aften' ofte var redaktøren, der valgte, hvem der skulle gå videre.

»Da jeg var redaktør, var der ofte stemmelighed mellem deltagerne på især 'Stjerne for en aften'. Og så vælger man jo som redaktør den deltager, der fastholder spændingen i showet,« siger Morten Carlsson til BT.

Han tror også, at der i landeplagen X-Faktor ligger redaktionelle afgørelser ind over det, der for seerne fremstår som en demokratisk afstemning.

»Hvis nu det var de tre grupper i X-Factor, der røg ud først, så ville man sidde med et problem, for hvad skulle dommeren, som stod for dem, så lave i de sidste shows. Så der foretager man selvfølgelig et valg som redaktør,« siger Morten Carlsson.

Afsløringerne har allerede nu fået de konsekvenser, at DR har besluttet at hyre en revisor til at kontrollere, at afstemningen i de afgørende X-faktor-shows kommer til at gå rigtigt til. Sagen har også fået politisk genklang. Således kræver Socialdemokraternes kulturordfører, Benny Engelbrecht, at DR offentligt fremlægger stemmeresultaterne. Noget DR hidtil har nægtet.

»Derfor vil der vedblive at være en mistanke mod Danmarks Radio, så længe DR ikke lægger informationen om sms-stemmer åbent frem,« siger Benny Engelbrecht ifølge Ritzau.

Afsløringerne har skabt ny diskussion omkring DRs omgang med sandheden og information til seerne. I februar kunne Journalisten afsløre, hvordan programmet 'Sporløs' foregiver en eftersøgning, der i virkeligheden er en rekonstruktion, hvor den eftersøgte for længst er fundet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen