search

Smid violinen, Jan

FREELANCE. Kære Jan Hillers (bagsideskribenten i Journalisten nummer 8). Jeg har lyst til at sige til dig: Smid nu den violin, og tag arbejdshandskerne på i stedet. Så slemt er det altså heller ikke at være freelancer.

FREELANCE. Kære Jan Hillers (bagsideskribenten i Journalisten nummer 8). Jeg har lyst til at sige til dig: Smid nu den violin, og tag arbejdshandskerne på i stedet. Så slemt er det altså heller ikke at være freelancer.

Det er nu nøjagtig et år siden, jeg sprang ud som freelancer. Uden netværk, sikkerhedsnet og med en tom ordrebog. Så jeg har også oplevet den modvind, du taler om, men den har jeg efterhånden vendt til medvind. Et af budskaberne på det Startkursus, som du også nævner, er: "Du kan ikke sige, at du har givet livet som freelancer en chance, før der er gået et år. Men det vil sandsynligvis gå dig godt langt før."

Det er i virkeligheden et rigtig godt råd. Jeg har i det forgangne år haft omkring 30 forskellige kunder, der kommer stadig flere til, og maj måned har været den hidtil bedste.

Jeg havde regnet med (og glædet mig til), at jeg skulle lave mere pr og kommunikation, end jeg har gjort. Kommunikation og pr skal man lave, fordi man synes, det er udfordrende og spændende at lære en virksomhed at kende indefra – og fordi det giver netværk, inspiration og penge i kassen. Læg din stolthed og dine principper fra dig, tast de otte cifre og kom ud over rampen!

"De kære aviser" skal man rigtig nok ikke skrive til, fordi man bliver rig af det, men af helt andre grunde. For eksempel fordi historien er så god, at man ikke kan lade være, og fordi det giver eksponering. En historie, som jeg skrev til Jyllands-Posten, og som ramte forsiden i januar, gav ved gud ikke en anstændig timeløn, men til gengæld gav den omtale, synlighed og mindst én konkret kunde. Hvad du ikke får ind i lønkroner, får du igen i markedsføring.

Det tredje område, du nævner, magasiner og fagblade, er sjovt nok det område, der har givet mig flest opgaver overhovedet. Så selv om vi er blevet flere, så er der opgaver derude. Også til dig. Hvad er hemmeligheden? Ikke andet end, at det i bund og grund handler om at få bedre ideer end sine konkurrenter. Eller sagt på en anden måde, inspireret af Blue Ocean Strategy: "Don't compete with your rivals, make them irrelevant."

– Anders C. Østerby, freelancejournalist

SVAR. Kære Anders. Der er meget rigtigt i dit indlæg, og det er et godt forsøg på at gøre en rival irrelevant, men, som jeg skrev, trykkede jeg på alle otte taster – og det kom der noget godt ud af.

– Jan Hillers, freelancejournalist

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen