GRAVEGRUPPE. TV 2 opruster den undersøgende journalistik med nedsættelsen af en ren 'gravegruppe' – med levering af indhold til alle platforme. Gruppen bliver en selvstændig redaktion bestående af 10-20 medarbejdere, journalister, fotografer og klippere, oplyser nyhedschef Michael Dyrby til TV 2 Medienyt. »Det er en gruppe af de bedste. Og de skal levere fantastiske, unikke og særegne historier, som rydder forsider og sætter dagsorden. Den slags historier, som man også husker om fem og ti år,« lyder nyhedschefens forventning.
SLØVT. Mens udbuddet af gratis nyheder vokser, må flere og flere betalende læsere af Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten vente forgæves på deres avis. Dagbladene får markant flere klager fra faste abonnenter over leveringen. Berlingske Tidende får 50 procent flere klager i Storkøbenhavn, og både Jyllands-Posten og Politiken har registreret en betragtelig stigning i antallet af klager.
FREMGANG. Trods den omsiggribende aviskrig har Berlingske Tidende fået flere abonnenter. Det stigende oplag skyldes først og fremmest en ambitiøs kampagne, som har lanceret Berlingske Tidendes nye tabloidformat. Kampagnen har fået godt 60.000 danske familier til at prøve Berlingske Tidende, og af dem har foreløbig 36 procent valgt at tegne et abonnement, skriver Berlingske selv.
RØVTUR. Skuespilleren Mads Mikkelsen kan se langt efter den halve million kroner, han havde krævet i erstatning af ugebladet Se og Hør. Sø- og Handelsretten afsagde den 17. oktober kendelse i den sag, som Mikkelsen havde anlagt mod bladet og chefredaktør Henrik Qvortrup. Baggrunden er, at Se og Hør i januar 2004 bragte billeder fra filmen »Torremolinos 73«. Her spiller Mads Mikkelsen pornostjerne, og i den forbindelse dukkede hans bagdel op på et billede. Qvortrup udtrykker tilfredshed med dommen og mener, at Mads Mikkelsen har gjort sig selv til grin ved at føre retssagen.
NYHEDSAVISEN. Gunnar Smári Egilsson fastslår, at han er mere overbevist end nogensinde om sit danske avisprojekt. Oplaget skal op på 700.000 til næste år. Til Jyllands-Posten siger den administrerende direktør for Dagsbrún Media, at alt går som planlagt med Nyhedsavisen, og at han nu er mere overbevist om, at Nyhedsavisen får en stærk position på det danske avismarked, når distributionsproblemerne er løst. I øjeblikket trykkes avisen kun i op til 400.000 eksemplarer af de lovede 500.000, men det mener Egilsson bliver nået i år.
MAGASIN. Forlaget Benjamin lancerer nu sit fjerde magasin i år. Det hedder Nova og henvender sig til en mere moden målgruppe, nemlig kvinder mellem 30 og 55. Novas forbillede er især Allers Psykologi, der har vist, at der er et marked for magasiner om selvindsigt. Tidligere i år har Benjamin introduceret Costume på det norske marked samt Arena og Cosmopolitan i Danmark. Nova udkommer første gang 23. november, og forlaget satser på et oplag i omegnen af 30.000, skriver Berlingske Tidende.
PORTOSMÆK. De danske dagblade har udsigt til en milliardregning fra Post Danmark som følge af de nye regler for distributionsstøtte, der træder i kraft ved årsskiftet, kombineret med en 25 procent prisstigning hos Post Danmark. Hos både Information og Kristeligt Dagblad ser det ud til, at de ekstra omkostninger til distribution vil sluge hele overskuddet, men også de store dagblade bliver hårdt ramt, skriver Børsen.
OPKØB. Den nye erhvervsportal Erhverv på Nettet, Epn.dk, har købt den netbårne erhvervs-tv-station Stox.dk. Jyllands-Posten, der står bag Epn.dk, vil altså satse stort på web-tv i dækningen af det danske erhvervs- og finansstof. JPs direktør for elektroniske medier, Jens Nicolaisen, ser mange synergimuligheder i købet. »Jeg ser det som et perfekt match. Vi vil med overtagelsen få tilført eksponering og journalistisk kompetence til web-tv-satsningen,« siger direktøren til Børsen.
VIDEOBLOG. Seerne kan nu følge med i tilblivelsen af TV2 News i en videoblog, der tager udgangspunkt i spørgsmål fra brugerne. Nyhedsvært Lotte Mejlhede står for bloggen, men de følgende indlæg vil tage afsæt i for eksempel værter, nyhedshelikopter, redaktionelle overvejelser og meget andet. TV 2s portal-manager, Carsten Folke Møller, siger til TV 2/medienyt, at blogging-aktiviteten på tv2.dk er vokset eksplosivt på få uger.
VOLD. Borgmesteren i Lyngby-Taarbæk Kommune, Rolf Aagaard-Svendsen (K), er blevet meldt til politiet for at have overfaldet en tv-fotograf. Tv-fotografen fra TV 2/Lorry fik beskadiget to fingre ved episoden. Borgmesteren er dog overrasket over, at han er blevet politianmeldt, da han ikke mener, der er tale om overfald, men at han var kommet til at foretage en uheldig bevægelse, der ramte fotografen.
KVINDENETVÆRK. K2, som er et nyt netværk af kvindelige ledere i mediebranchen, har netop fået bevilget 50.000 kroner. Danske Dagblades Forening har givet K2 25.000 – og det samme har Dansk Journalistforbund. Samtidig har begge foreninger tilbudt at stille forskellige faciliteter til rådighed som lokaler til afholdelse af arrangementer og faglig assistance fra de to sekretariater. K2 blev stiftet i sommer med det formål at få flere kvindelige journalister placeret i chefstolene rundt omkring på de danske mediearbejdspladser.
NEDTUR. Læsertallene for september måned, som Index Danmark/Gallup har gjort op, er ikke behagelig læsning for de danske dagblade, som stort set alle går tilbage på hverdage. Undtagelserne er Information og Kristeligt Dagblad. Det er endnu for tidligt at sige, om tilbagegangen skyldes lanceringen af de nye gratisaviser, skriver Børsen.
BLADDØD. Det ugentlige fodboldmagasin Forza har givet op i kampen om læserne og annoncekronerne. 24. november udkommer bladet for sidste gang, mens Forza.dk fortsætter. »Det skyldes en nedgang i omsætningen på bladet samtidig med en ret markant fremgang på nettet,« siger Ulrik Krag, direktør i ncom, der udgiver Forza og internet-avisen Apn.dk, som også må lukke på grund af manglende læserinteresse, skriver Ritzau.
SLAGTILBUD. For første gang kan Journalistens tabsliste fra aviskrigens blodige slagmark byde velkommen til Nyhedsavisen. Og det er ikke nogen storslået entre, den islandske gratisavis gør sig. På trods af en meget længere forberedelsesfase er det kun lykkedes Nyhedsavisen at sælge annoncer for cirka 2,5 millioner i de første tre uger, vurderer mediebureauerne. 24timer tjente præcis det samme i deres tre første uger på markedet. Ifølge mediebureauerne er kunderne stadig særdeles forbeholdne over for gratisaviserne, og der er langt mellem anbefalingerne af de tre nye gratisaviser, når bureauerne skal vejlede deres kunder. »Den eneste, vi rigtigt kan vende tommelfingeren op for, er Dato, der har sat prisen helt ned til fire kroner per spaltemillimeter. Her svarer prisen til det, kunden får,« siger print director i Mediacom Niels Christian Skjøth.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.