search

Småt nyt

  OPTØJER. Uroen i de franske forstæder er farlig for pressen. Reporters sans frontières beretter om flere tilfælde, hvor journalister og kameramænd er blevet overfaldet af unge bøller. En reporter fra France 2 måtte flygte fra sin bil, som efterfølgende blev sat i brand. Andre har fået bank eller kastet sten efter sig.

OPTØJER. Uroen i de franske forstæder er farlig for pressen. Reporters sans frontières beretter om flere tilfælde, hvor journalister og kameramænd er blevet overfaldet af unge bøller. En reporter fra France 2 måtte flygte fra sin bil, som efterfølgende blev sat i brand. Andre har fået bank eller kastet sten efter sig.

ERSTATNING. Redaktøren af renseri- og vaskeribranchens fagblad Rens & Vask, Benno Arndt, slipper for at betale en erstatning på 250.000 til Helena Christensen. Supermodellen sagsøgte ham, fordi Ekstra Bladet i en notits havde drillet hende med, at hendes billede var på forsiden af et blad, hvis navn til forveksling minder om luder-rubrikkerne i gamle dages aviser. Den skønne Helena må nu nøjes med en symbolsk erstatning på en samlet sum af én krone.

PAPARAZZI. Sangeren Elton John bakker op om paparazzi-fotograferne, selv om de hader dem som pesten. Elton John, der var personlig ven med den paparazzi-jagede Prinsesse Di, har sagt, at fotomodellen Kate Moss kan takke paparazzi-fotograferne for, at hun i dag får behandling for sit coke-misbrug.

AVISKRISE. Den novemberdag i 1970, da Charles de Gaulle døde, solgte den franske avis France Soir 2.264.000 eksemplarer. Men med et nuværende oplag på 45.000, faldende læsertal og en gæld på 45 millioner kroner er avisen, der er en af Frankrigs ældste og mest prestigefyldte, tæt på konkurs. Ejerne har erklæret avisen i betalingsstandsning, og domstolen i Paris har givet avisens direktør seks måneder til at finde en holdbar løsning.

HÆDER. Journalisthøjskolens pris 2005 gik i forrige uge til Kristeligt Dagblad. Journalisthøjskolens begrundelse lyder, at avisen uden at være tendentiøs har formået at sætte vigtige emner som etik og værdier på dagsordenen. »Avisen om livets store spørgsmål kan favne uden at fordømme og har med sin dialogbaserede tilgang til konfliktfyldte emner demonstreret større indsigt og udsyn end de fleste andre dagblade i Danmark lige nu,« lyder det i begrundelsen.

FRIFUNDET. En civil fotograf fra undergrunds-bureauet Local Eyes slipper for fængsel. Fotografen, der jævnligt filmer politiets arbejde på Christiania, blev sigtet for vold mod politiet efter at være blevet anholdt under sammenstød på Christiania. Betjenten, der først havde beskyldt fotografen for at have slået ham med sit kamera, trak sin forklaring tilbage i retten.

PRISVÆRDIGT. TV AVISEN har vundet en pris for dækningen af Europaparlaments-valget. På en konference i Lugano, Schweiz, gav dommerpanelet »The International Media Tenor Award for Media Diversity« til TV-A, fordi de havde lavet 'den bedste europæiske tv-dækning' af valget, skriver Berlingske.

DOBBELTROLLE. Chefredaktør for B.T. Arne Ullum har fået endnu en høj post i den norske mediekoncern Orkla. Fra 1. december tiltræder han som administrerende direktør for B.T., efter at den nuværende direktør, Lars Bo Haber-Petersen, skifter til en ny direktørstilling i koncernen.

VUF. Tidligere direktør for TvDanmark Jesper Sehested Lund har startet et nyt magasinforlag. Første udgivelse bliver et magasin om hunde. Det vil henvende sig til landets 500.000 hundeejere og dermed udfylde et hul i markedet, skriver Børsen.

AKTINDSIGT. Statsminister Anders Fogh har ifølge folketingets ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen, pligt til at rekonstruere sine privat nedskrevne planer for VKs magtovertagelse i 2001. Den ellers så pertentlige Anders Fogh sagde, at den var blevet væk, da Jyllandsposten krævede aktindsigt. Det skriver Ritzau.

FARVEL. Journalisten Judith Miller forlader New York Times. Miller, der havde en central rolle i den CIA-skandale, som førte til sigtelse mod vicepræsident Dick Cheneys stabschef, Lewis Libby, har været ansat på New York Times i 28 år, men er på grund af sine arbejdsmetoder raget uklar med avisens ledelse.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen