search

Småt nyt

 

SKIFTEDAG. Sir David Frost, en af BBC mest prominente studieværter, skifter fra den engelske nationalkanal til den arabiske tv-station al-Jazeera. Kanalen er blandt andet kendt for at have haft førsteret til Osama Bin Ladens og terrornetværket al-Qaedas officielle manifestationer. David Frost skal være studievært på en ny engelsksproget udgave, der sendes over hele verden. Samtidig vil BBCs fra næste år konkurrere direkte med den mellemøstlige satellitkanal. Det sker, når den engelske nyhedsmastodont til marts starter BBC Arabic Television.

RØG. Journalistbrødrene Jacob og Jeppe Juhl har fået et ultimatum af Kanal 5, hvor de hver fredag kommenterer poker i timen omkring midnat, skriver B.T. Fremover er det slut med at ryge cigaretter for åben skærm, ellers er det ud.  Jeppe Juhl har krævet et krisemøde med Kanal 5s ledelse: »Jeg er ryger, ikke noget ikon. Jeg har svært ved at forestille mig, at nogen begynder at ryge for at efterligne mig. Jeg er rasende.«

GUIDE. I forrige uge blev Danmarks første elektroniske presseguide, der går på tværs af forskellige organisationer og institutioner, præsenteret. På www.presseguide-aarhus.dk kan pressen finde eksperter fra Århus inden for ti aktuelle områder som for eksempel kommunalreformen, terror, velfærdsreformen og udvidelse af EU. Det er Århus Kommune, som står bag det nye site, der er lavet af Jøp, Ove & Myrthu.

CENSUR. EU-Kommissionen vil have reg-ler for, hvordan medier skal dække terror, skriver Berlingske Tidende. EU-Kommissionen mener, at medierne viderebringer propaganda, når de skriver om terrorhandlinger. Men medierne vil ikke begrænses. »Der er ingen politikere, der skal vejlede pressen i, hvordan den skal udføre sit arbejde,« siger Per Lyngby, der er formand for de europæiske avisudgiveres organisation (ENPA) og an-svarshavende chefredaktør på NORDJYSKE Stiftstidende. EU-Kommissionens udmelding har fået ENPA og Det Europæiske Journalistforbund (EFJ) til at sende protestskrivelser til kommissæren.

LUDERTURE. Den svenske statsanklager undersøger, om 15 svenske journalister skal retsforfølges for at have modtaget bestikkelse af tøjgiganten Hennes&Mauritz. De blev i april fløjet til modeshow i New York og modtog – ud over rejsen – middage og et ophold på luksushotel.  H&M afviser mistanken og siger, at firmaet ikke stillede krav, før man inviterede pressefolkene på rejserne, som har en anslået værdi af 15.000 kroner.

2010. Sagen om det fallerede dagblad DAGENs konkursbo kan komme til at tage yderligere fem år gennem retssystemet, skriver Jyllands-Posten. Hvis ikke der bliver indgået et forlig mellem konkursboet og debitorerne, vil DAGEN-sagen formentlig først være kørt gennem retssystemet i år 2010. Det højt profilerede dagblad startede i oktober 2002, men var kun på gaden i 44 døgn.

BLADDØD. Månedsbladet Det Bedste lukker til december. Den danske udgave af det amerikanske populærblad Reader's Digest udkom første gang i Danmark for næsten 60 år siden og havde sin storhedstid i 1950erne. Det markant anti-kommunistiske blad overlevede ikke Murens fald og er faldet fra et oplag på over 100.000 eksemplarer i starten af 1990erne til de nuværende 12.000, skriver Kristeligt Dagblad.

TOSSET. En sindsforvirret mand trængte i slutningen af oktober ind på TV 2s københavner-redaktion, hvor han overhældte sig med sprit og truede med at sætte ild på sig selv. Manden ønskede angiveligt at protestere over politisk redaktør Kaare R. Skov, som han forinden havde chikaneret med hade-mails.

FARVEL. Statens officielle informationsorgan, Statstidende, lukker efter 101 år. Statstidende har siden 1904 haft til opgave at orientere offentligheden om efterlysninger, tinglysninger, konkurser, skilsmisser og alskens andre officielle retsmæssige informationer. For eksempel hvornår dronningen opholder sig i landet. Statstidende har tabt til netavisen www.nettidende.dk, der udgives af Statens Information og Forskningsministeriet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen