search

Smaat nyt

DYRT. Financial Times skal betale 3,3 millioner kroner i erstatning til firmaet Cullins Stewart Tullet efter en række fejlagtige oplysninger i avisen. Selskabet havde oprindelig krævet 2,8 milliarder i erstatning, skriver Jyllands-Posten. Financial Times er kendt som et af verdens bedste erhvervsblade. 

DYRT. Financial Times skal betale 3,3 millioner kroner i erstatning til firmaet Cullins Stewart Tullet efter en række fejlagtige oplysninger i avisen. Selskabet havde oprindelig krævet 2,8 milliarder i erstatning, skriver Jyllands-Posten. Financial Times er kendt som et af verdens bedste erhvervsblade.

 

TABLOIDDØD. En skolelærer på Island har begået selvmord, efter at tabloidavisen DV på forsiden har anklaget ham for at have misbrugt drenge seksuelt. DV ejes af selskabet Dagsbrún, der igen hører under Baugur-koncernen. Baugur har som bekendt meldt sig som interesseret køber af Orkla Media – herunder det Berlingske Officin.

 

TRUSLER. En international sammenslutning af muslimske præster truer med at opfordre til international boykot af Danmark på grund af Muhammed-tegningerne. I en erklæring fra Cairo opfordres de danske og norske politikere til at gribe ind. »Ellers vil sammenslutningen være tvunget til at opfordre millioner af muslimer verden over til at boykotte danske og norske produkter,« hedder det.

 

FORSONING. De muslimske foreninger, der har gjort Jyllands-Postens Muhammed-tegninger til en højspændt international affære – og sat Politiets Efterretningstjeneste på overarbejde – rækker nu hånden frem til fred. »Vi vil gerne have en ende på sagen. Derfor rækker vi nu hånden frem til Morgenavisen Jyllands-Posten, så vi kan komme frem til en forsoning,« siger talsmand Ahmed Akkari til samme avis.

 

STIL. TV 2s bestyrelse søger en særlig type som afløser for direktør Peter Parbo. Det er afgørende, at det bliver en leder, der ikke kommanderer med folk: »Det handler om at kunne manøvrere i den specielle verden, som mediebranchen er, og at få skabt en atmosfære, der opmuntrer og udvikler de ansatte og giver dem lyst til at skabe noget, være nyskabende og kreative. Derfor duer den chef, der kommanderer med folk, ikke til denne stilling,« forklarer bestyrelsesformand Niels Boserup til Jyllands-Posten.

 

SNYDT. En journalist fra det engelske skandaleblad News of the World lokkede den svenske træner for det engelske fodboldlandshold, Sven-Göran Eriksson, ud i endnu en fadæse. Forklædt som arabisk milliardær inviterede journalisten landstræneren på luksustur til Dubai under påskud af at ville snakke forretninger. Forført af omgivelsernes sødme begyndte træneren at fortælle personlige artigheder om Englands største fodboldstjerner – ligesom han foreslog 'araberen' at købe holdet Aston Villa og gøre svenskeren selv til manager allerede fra efteråret. Alt blev optaget på bånd og offentliggjort. Det engelske fodboldforbund har nu forkortet Erikssons kontrakt med to år.

 

BLADDØD. Særavisen 24timer, der siden september har dækket udviklingen på Christiania, lukkede i januar. Bladets mål var at dække den politiske og politimæssige aktivitet omkring fristaden, men trods en række læseværdige og opsigtsvækkende artikler er det ikke slået igennem. 24timer har 'ikke haft den ønskede gennemslagskraft politisk og i de øvrige medier', lyder forklaringen fra Himmelblåfonden, der betalte avisprojektet. Læs mere på www.24timeravis.dk.

 

RETTIGHEDER. Tilkendegivelserne om at ville betale ved kasse ét strømmer ind. Adskillige medier i flere lande har bragt de 12 Muhammed-tegninger fra Jyllands-Posten. B.T., DR og norske Dagbladet er blandt de medier, som har lovet at betale for illustrationerne. Udnyttelsen af rettighederne kan anslået indbringe op imod 100.000 kroner til den pris, som bladtegnerne vil uddele til en engageret udenlandsk bladtegner. Samtidig besluttede Dansk Journalistforbunds hovedbestyrelse i sidste uge at støtte prisen med et beløb på 30.000-50.000 kroner – alt efter hvor mange penge rettighederne indbringer.

 

DOMINANS. De tyske monopolmyndigheder har sagt nej til, at den magtfulde Springer-koncern må udvide territoriet yderligere. Springer ønskede at overtage tv-stationen ProSiebenSat1, men myndighederne afviser under henvisning til, at koncernen ikke skal opnå dominerende indflydelse på den tyske opinion.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen