search

Smaat nyt

  HÆDER. Journalisten Anne Kjær fik i forrige uge DRs Krygerpris. Anne Kjær er ansat i DR Østjyllands kulturredaktion, hvor hun producerer reportager og temaudsendelser til blandt andre P2. Krygerprisen gives hvert år til en DR-radiomedarbejder, der har gjort en særlig indsats for radiomediet. Prisen er opkaldt efter Christian Kryger, en af radioens pionerer udi radioreportagen.

HÆDER. Journalisten Anne Kjær fik i forrige uge DRs Krygerpris. Anne Kjær er ansat i DR Østjyllands kulturredaktion, hvor hun producerer reportager og temaudsendelser til blandt andre P2. Krygerprisen gives hvert år til en DR-radiomedarbejder, der har gjort en særlig indsats for radiomediet. Prisen er opkaldt efter Christian Kryger, en af radioens pionerer udi radioreportagen.

KAMPAGNE. Dagbladenes store image-kampagne, der er bygget op omkring en række små spillefilm af kendte danske instruktører, er kommet acceptabelt fra start. Men heller ikke mere. Sådan siger administrerende direktør Alex Nielsen, Herning Folkeblad, til Markedsføring. »Når vi lægger mange elementer sammen, så er vi kommet over stregen, men ikke ind i himlen,« konstaterer Alex Nielsen, der har været koordinator på hele kampagnen for Danske Dagblades Forening.

REKLAME. Det er skjult reklame, når TV 2/NYHEDERNEs finansdel bringer hyppige interview med medarbejdere fra Børsen, mens seerne kan se et skilt med Børsen-logoet i baggrunden. Det har Radio- og tv-nævnet netop afgjort. TV 2 betaler Børsen for at levere eksperter til TV 2/FINANS. Men at TV 2 filmer eksperten i Børsens lokaler med et Børsen-skilt prominent i baggrunden, var altså for meget for nævnet. Nævnet mistænker også, at der kan være tale om et ulovligt sponsorat af en nyhedsudsendelse, skriver Politiken.

PRESSEBUREAU. Den svenske pendant til Ritzaus Bureau, Tidningernes Telegrambureau (TT), der ligesom Ritzau er ejet af dagbladene, er løbet ind i problemer. I Sverige 'bryder' ejerne af TT solidariteten omkring bureauet ved at sige nyhedstjenesten op. Det gælder blandt andet de store udgivere Bonnier og Schibsted, ligesom Metro – der herhjemme hedder metroXpress – også har opsagt sin kontrakt med TT. Ifølge medietidsskriftet Resumé bringer opsigelserne TTs fremtid som nationalt nyhedsbureau i fare.

STJERNEREPORTER. Rocklegenden Bob Dylan starter en karriere som radiovært på den amerikanske betalingsstation XM. Den ikoniske og sky sanger skal spille musik, interviewe gæster og besvare e-mails fra lytterne midt under programmet. Bob Dylan er lovet fuldstændig kreativ frihed, skriver Ritzau.

GIGANTSALG. Berlingske Tidende, Weekendavisen, B.T. og Århus Stiftstidende står endnu engang til at skifte ejer, efter at den norske pengetank Orkla har besluttet at frasælge datterselskabet Orkla Media, der ejer den danske mediegigant.

BESLAGLÆGGELSE. Byretten i København har bestemt, at TV 2/Angel Films skal udlevere råbåndene til en Operation X til politiet. Med skjult kamera gik udsendelsen langt ind i hovedstadens organiserede hæler-, hash- og narkoverden og afslørede både medløbere og bagmænd. På tv var personerne anonymiseret, men politiet kræver at se, hvem de er. TV 2/Angel Films protesterer og har anket til Landsretten.

TORSK. Politi- og Retsreporternes Forening har uddelt 'Årets Frø' til TV 2. Prisen skyldes efterårets uheldige indslag om henholdsvis den ikke-eksisterende gangsterbande Triple A og historien fra Christiania, hvor en filmstrimmel med fire politifolk, der slår en christianit, blev præsenteret som det modsatte – fire christianitter gennembankede en betjent.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen