search

Smaat nyt

Fremmarch. Takket være den allestedsnærværende aviskrig er Danmark det land i Europa, hvor gratisaviser udgør den største andel af det samlede avisoplag. Ifølge den internationale avis-sammenslutning WAN er hele 64 procent af det danske totaloplag gratisaviser. Men også på europæisk plan tordner gratisaviserne derudad. I Spanien er 55 procent af aviserne gratis, mens tallet i Italien og Portugal ligger på lidt mere end 30 procent.

Fremmarch. Takket være den allestedsnærværende aviskrig er Danmark det land i Europa, hvor gratisaviser udgør den største andel af det samlede avisoplag. Ifølge den internationale avis-sammenslutning WAN er hele 64 procent af det danske totaloplag gratisaviser. Men også på europæisk plan tordner gratisaviserne derudad. I Spanien er 55 procent af aviserne gratis, mens tallet i Italien og Portugal ligger på lidt mere end 30 procent.

Mobil. TDC lægger seks tv-kanaler ind på 3G-nettet, så kunderne kan se tv på deres mobiltelefon. Det gælder kanalerne DR1, DR2, TV 2, TV2 News, Voice-tv og kanal 4.

Dokumentar. TV 2 Nyhederne overhalede DR i dækningen af Christoffer Guldbrandsens dokumentarfilm »Den hemmelige Krig«, selv om DR var med til at finansiere filmen. Det skaber røre internt. DR2 chef Gitte Råbøl erkender i personalebladet DRåben, at 'det kunne have været styret bedre'. DRs medarbejdervalgte bestyrelsesmedlem Mogens Rubinstein foreslår ifølge Jyllands-Posten, at DR næste gang tænker mere på licensbetalerne og mindre på pressestrategi.

Fe-sagen. Anklagemyndigheden har opgivet at anke dommen over de to Berlingske-journalister og deres chefredaktør. Rigsadvokaten vil ikke gå videre i sagen mod Michael Larsen, Jesper Bjerre og Niels Lunde for videregivelse af fortroligt materiale efter den klare frifindelse i Københavns Byret den 4. december. »Det er den helt rigtige beslutning fra anklagemyndigheden, og det endelige punktum i denne urimelige sag,« siger Mogens Blicher Bjerregård, som er formand i Dansk Journalistforbund.

Hovedjagt. Et headhunterfirma skal hjælpe bestyrelsen for Danmarks Journalisthøjskole med at finde frem til en ny leder, når jobbet bliver slået op i januar. Rektor Kim Minke forlader jobbet med udgangen af marts 2007 efter 12 år på posten. Den nye leder skal blandt andet have forstand på nye medier, forklarer formanden for bestyrelsen Lisbeth Knudsen.

Drab. Siden 1993 er mere end 200 journalister blevet myrdet i Rusland. Derfor har det internationale journalistforbund IFJ stiftet en kommission, der i løbet af de kommende måneder skal undersøge journalistmordene. »En sådan international kommission sender et globalt signal om, at den negative udvikling i Rusland skal stoppes, og at det blandt andet skal ske ved at sikre, at mordene bliver opklaret og de skyldige retsforfulgt,« siger Dansk Journalistforbunds formand Mogens Blicher Bjerregård til journalistforbundet.dk

Blåstempling. Journalisten.dk tilsidesatte ikke god presseskik i sin omtale af økonomien i selskabet Dagsbrún, som står bag Nyhedsavisen. Det siger Pressenævnet i en kendelse. Nyhedsavisens chefredaktør David Trads mener, at Journalisten.dk burde have forelagt oplysningerne for Nyhedsavisen, før de blev bragt på websitet. Men Pressenævnet finder, at vurderingerne på Journalisten.dk er bygget på oplysninger, der blev fremlagt i en fondsbørsmeddelelse fra Dagsbrún selv og udtaler derfor ingen kritik. David Trads skriver i sin blog, at han vil klage over kendelsen til Justitsministeriet, fordi en medarbejder fra konkurrenten TV 2 var med til at bedømme sagen sammen med et medlem udpeget af Dansk Journalistforbund.

Megaunderskud. Selskabet bag Nyhedsavisen fik et overraskende stort underskud på over 400 millioner kroner før skat. 365 hf – tidligere Dagsbrún – har offentliggjort regnskabet for årets første ni måneder. »Jeg kan kun læse det her regnskab, som om 365 hf er i alvorlige problemer. Selskabet har med det her regnskab fået meget store problemer med troværdigheden,« siger aktieanalytiker Olafur Olafsson fra Kapthing Bank til Jyllands-Posten. Dagsbrún annoncerede i august, at man vil skyde 50 millioner kroner i en endnu ikke dannet investeringsfond bag Nyhedsavisen. Men inden fonden er etableret, har Dagsbrún stoppet betalingerne til Nyhedsavisen. Islandske Baugur har overtaget staffetten og finansierer den daglige drift, skriver Jyllands-Posten.

Farvel. Lars Poulsen, tidligere formand for Dansk Journalistforbund, stopper som chefredaktør på Berlingske Tidende. »Jeg har været på avisen i godt syv år i en periode præget af krise og underskud. Det har været en stor tilfredsstillelse at have været med til at vende udviklingen«, siger han til Berlingske.dk

Hundeliv. TV 2 går for første gang ind på printmarkedet. Tv-stationen og JSL Publications har indgået en aftale om, at TV 2 til nytår køber 30 procent af det nystartede magasinforlag, som udgiver livsstilsmagasinet Vi med hund. »Hunde og TV 2 passer rigtig godt sammen. Hunde er trofaste, ærlige og rare at klappe, ligesom TV 2. Hunde kan samle familien eller bare være ens bedste ven, ligesom TV 2. Matchet er perfekt,« siger TV 2s programdirektør Palle Strøm til tv2.dk. TV2 Radio går i luften 1. februar. Derefter følger flere magasiner, et bogforlag samt et nyhedsbureau og – naturligvis – flere nye tv-kanaler.

Tyveri. Dansk Journalistforbund stævner Dansk Folkepartis udenrigsordfører Søren Espersen for brud på ophavsretsloven. Det sker, efter at Søren Espersen har bragt 57 artikler på sin hjemmeside uden at have indhentet tilladelse.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen