search

Smaat nyt

HABILITET. Folketingets kulturudvalg bad i forrige uge om en juridisk undersøgelse af Rigsrevisionens habilitet i granskningen af DRs økonomi. Juridiske eksperter har tidligere sået tvivl om Rigsrevisionens habilitet, fordi den også fungerer som revisor for Danmarks Radio. »I udgangspunktet har vi stor tillid til Rigsrevisionen. Men spørgsmålet er, om der er nogen tilfælde, hvor Rigsrevisionen har sagt god for regnskabet og derfor ikke selv kan sige, at de har begået en fejl,« siger Enhedslistens medieordfører, Per Clausen, til Mediawatch.

SPÅDOM. Chris Cramer, der har 35 års nyhedserfaring fra BBC og CNN, undrer sig over, at der først nu kommer en kanal i Danmark med ny-
heder døgnet rundt. »Konceptet med kontinuerlige nyheder bliver allerede lavet med stor succes til befolkningsgrupper, der er meget mindre end i Danmark. Det gælder om differentiering i forhold til 'de andre' og om at skabe en vane hos seeren, der gør det okay at bruge nyheder døgnet rundt, siger han til Børsen. Uden at kende TV2 News' forretningsplan tror han, kanalen bliver en succes på linje med de nationale CNN-kanaler, der skyder op i lande som Tyrkiet og Indien.

KOMMUNIKATIONSPRIS. Det blev Dansk Røde Kors, der vandt Kommunikationsprisen 2006 for bedste landsdækkende kommunikationsprojekt. Røde Kors vandt for projektet Røde Kors-indsamlingen 2006. HTSI løb i samarbejde med foreningen Nydansker, Demokratiske Muslimer og Integrationsministeriet af med prisen for bedste regionale/lokale kommunikationsprojekt for projektet Jobbørsen – med særligt fokus på nydanskere. Kommunikationsprisen bliver uddelt af Dansk Kommunikations-forening.

IT-MAGASIN. Med det nye it-magasin Version2 satser Ingeniøren stort på at udkonkurrere Computerworld og Ncoms blad ComOn. Version2 gik i luften på nettet den 6. november, og den 17. november fik bladet premiere på tryk. Derefter skal det udkomme hver anden uge. Arne Steinmark, administrerende direktør og chefredaktør hos Ingeniøren, der kommer fra en stilling som chefredaktør på Computerworld, afviser i første omgang over for Børsen, at der er tale om en kamp mod Computerworld. »Mens Computer-world har en elitær tilgang og er en slags Weekendavisen på det digitale område, skal Version2 være mere konkret og jordnær,« siger Steinmark.

RADIOKRIG. Skala FM, som ejes af Syddanske Medier, skal være landets tredjestørste radiostation. Syddanske Medier er i færd med at forvandle Skala FM til et decideret mediehus med hjemmeside, gratis magasin, events og en masse koncerter, skriver Berlingske Tidende. »Vi har i øjeblikket 200.000 lyttere, men det tal skal øges med 25 procent,« siger Johnny Gudmar, kommerciel direktør på Syddanske Medier, som tilføjer, at Skala FM skal have en markedsandel på mere end 10 procent af det samlede radio-reklamemarked på 350 millioner kroner om året.

SPADESTIKSPRISEN. Da seminaret »Et Spadestik Dybere« den 14. november præmierede vinderne af Spadestikskonkurrencen, blev det historien om brystoperationerne på Bornholm Sygehus, der skaffede Maria Evald førsteprisen på 50.000 kroner og den forgyldte spade. De to øvrige finalister blev hver præmieret med 25.000 kroner, og de gik til henholdsvis Fyens Stiftstidende og TV 2 / Østjylland. Prisen er indstiftet af regionale og lokale dagblade, DRs regioner og TV2-regionerne.

OPRUSTNING. TV 2 lancerer fra nytår sin egen udgave af den populære video-blog-tjeneste, YouTube, hvor brugerne har mulighed for at præsentere deres egne videoer på nettet. Det skriver Markedsføring. »Bruger-genereret indhold vil blive et væsentligt supplement til det traditionelle medieindhold i fremtiden. Det tager vi nu konsekvensen af med en ambitiøs plan om at skabe landets hidtil mest omfattende site for brugernes videoklip,« siger TV 2s direktør for interaktivt indhold og tjenester, Rune Bech.

WEB-TV. Den danske Skype-milliardær Janus Friis vil etablere en ny portal på nettet, hvor man kan se kvalitets-tv ganske gratis. Han betegner det selv som at tage det bedste fra tv og det bedste fra nettet og sætte det sammen. Friis forventer, at den nye tjeneste er på nettet inden nytår, skriver Markedsføring.

UDDANNELSE. Den planlagte fusion mellem Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole er blottet for indhold og elendigt forberedt. Sådan lyder den skarpe kritik fra medarbejderne på journalisthøjskolen i en pressemeddelelse. Lærerne udpeger bestyrelsesformand Lisbeth Knudsen som den ansvarlige for at presse planen igennem. »Konsekvensen bliver, at fremtidens journalister får deres uddannelse styret af reklamebranchen, emballageindustrien, grafiske arbejdsgivere og HK,« lyder det. Lisbeth Knudsen svarer, at det er hele bestyrelsen – bortset fra medarbejderne – der står bag planerne. »Bestyrelsen har skriftligt såvel som på et ekstraordinært bestyrelsesmøde behandlet medarbejdernes indvendinger,« skriver hun i en pressemeddelelse. Samtidig afviser Lisbeth Knudsen rygter om, at hun skulle være kandidat til jobbet som rektor for den fusionerede uddannelse, efter at hun er blevet vraget som nyhedsdirektør i DR.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen