search

Smaat nyt

ANSÆTTELSESSTOP. Det Berlingske Officin har med øjeblikkelig virkning indført ansættelsesstop i hele koncernen for at nå sine budgetmål for 2006. Den nye koncernchef, Lasse Bolander, siger til Jyllands-Posten, at ledelsen er blevet bekymret for, om man kan nå det budgetterede overskud. Bolander afviser, at ansættelsesstoppet er dekreteret af Berlingskes nye ejer, britiske Mecom. De ansatte tager for givet, at det nye ejerskab vil føre til besparelser, og koncernchefen vil da heller ikke udelukke, at der er udsigt til afskedigelser i koncernen.

UNDSKYLD. DRs generaldirektør, Kenneth Plummer, rykkede i slutningen af september ud med en uforbeholden undskyldning, efter at han i en tv-anmeldelse i Ekstra Bladet langede ud efter DR-programmet 'Kender du typen'. Medarbejdere i DR reagerede med forbløffelse, da de i avisen læste generaldirektørens ikke særlig positive mening om programmet. »Senere på aftenen forsøgte jeg at se 'Kender du typen'. Vi skal givetvis have noget for enhver smag, men den type programmer siger ikke mig noget – og af og til tænker jeg på, om den slags overhovedet hører hjemme på DR,« skrev generaldirektøren. Tv-anmeldelsen førte til en ophedet debat i DRs personaleblad, Dråben, hvor generaldirektøren to dage efter anmeldelsen uforbeholdent beklagede sin undsigelse af programmet.

OPKØB. Nordjyske Medier købte i sidste uge Thisted Dagblad af De Bergske Blade. Købet betyder, at Nordjyske træder ud som medejer af De Bergske Blade, der fremover ejes 100 procent af Det Berlingske Officin. »Vi overtager en god forretning. Og nu skal vi se på, hvordan vi giver borgerne i Thy den bedste mediedækning. I første omgang handler det om, at vi systemmæssigt kommer til at hænge sammen med Thisted Dagblad. Dernæst skal vi kigge på indholdssiden, og hvad der bliver resultatet, ved jeg ikke endnu,« siger Per Lyngby, redaktør for Nordjyske Medier.

BLOGS. I modsætning til deres kolleger i USA har højst fem danske redaktører en blog. Og flere af dem samler støv i cyberspace. Blandt de 100 største aviser i USA tilbyder 80 af dem en eller flere weblogs, viser en ny amerikansk rapport. Men herhjemme kniber det med redaktørernes aktiviteter foran skærmen, når det gælder blogs, skriver nyhedsbrevet ejour, der behandler emnet i oktober-nummeret. Nyhedsavisens chefredaktør, David Trads, mener, at hans kolleger er for konservative i forhold til de nye medier.

RADIOCHEF. Eik Frederiksen er udnævnt som programchef på TV 2 Radio. Frederiksen har tidligere været programchef hos såvel Sky som The Voice, ligesom han har været musikredaktør på DR Radio og chef for P3. Eik Frederiksen blev udnævnt i starten af oktober.

RADIOBOLD. TV 2 Radios chef, Jens Rohde, vil overtage DRs rettigheder til SAS Ligaen, og den nye radiochef siger til Jyllands-Postens nye erhvervsportal på nettet, Epn.dk, at han er klar til at give en god pris. Han kalder det samtidig oplagt, at DR, der primært dækker SAS Ligaen på P3 og DAB-radio, sælger ud af varerne i stedet for kun at låne og spare sig ud af de økonomiske problemer. DRs radiodirektør afviser dog i første omgang Jens Rohde. Radiodirektør Leif Lønsmann siger, at man vil behandle henvendelsen fra TV 2 Radio, men at DR ikke har købt rettighederne for at sælge dem.

AVIS-NEJ. Et klart flertal i Folketinget vil tvinge gratisaviserne til at respektere et nej tak fra forbrugerne. Hvis aviserne vil undgå lovgivning på området skal branchen meget hurtigt selv finde en samlet løsning. Forbrugerordførerne fra Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, SF og de radikale støtter Forbrugerrådets krav om, at forbrugerne skal have frit valg. Rådet har til nu solgt 50.000 nej tak-skilte, men de bliver ikke respekteret, og gratisavisen Dato insisterer på, at folk selv må prøve at kontakte samtlige gratisaviser.

AFLYTNING. En hollandsk domstol har slået fast, at efterretningstjenesten i Holland gerne må aflytte journalisters telefoner. Afgørelsen kommer, efter at De Telegraaf tidligere i år publicerede hemmeligstemplet materiale fra efterretningstjenesten. Før offentliggørelsen kontaktede de to journalister på avisen efterretningstjenesten for at fortælle, at de var i besiddelse af papirerne. Derfor besluttede efterretningstjenesten at aflytte journalisternes telefoner for at finde frem til kilden.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen