»Skiltesponsorering skaber usikkerhed hos seerne om DRs økonomiske uafhængighed og også forkerte opfattelser af, hvem der reelt betaler for programmerne,« siger DRs bestyrelsesformand, Finn Aaberg som begrundelse for, at DR-bestyrelsen i slutningen af september besluttede at stoppe for skiltesponsorering af DRs egenproduktion. Sportsprogrammer er dog undtaget.
»Midt i en tid, hvor reklamer bliver mere og mere dominerende i det elektroniske mediebillede, vil vi gerne markere, at DR er en public servicestation, som producerer programmer uafhængigt af politiske og økonomiske særinteresser,« udtaler Finn Aaberg.
Det betyder dog ikke, at DR siger fuldstændig stop for ekstern finansiering. Der vil fortsat være programmer, hvor firmaer, organisationer eller offentlige myndigheder betaler programtilskud. De vil bare ikke få deres navn på skilt, men i stedet optræde i rulleteksterne, som flere sponsorer allerede gør i dag.
»Problemet er, at seerne forveksler netop skiltene med reklamevirksomhed,« forklarer DRs informationschef, Gerda Kristensen.
I 1998 havde DR en indtjening på 11 mio. kr. ved skiltesponsorering – det var blandt andet discountkæden Fakta, der har betalt tilskud til tv-serien Taxa. Det har i øvrigt irriteret DR, at mange seere dermed tror, at Fakta har betalt hele Taxa – og det har firmaet så afgjort ikke.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.