search

Slut med at skele til seertal

Det var en fejl at tage seertallene så alvorligt og svigte den seriøse journalistik. Fremover skal der ved den tyske radio-tv-station WDR spares på højtlønnede kendte ansigter til underholdningsprogrammer og på cheflønninger og der skal i stedet satses på kvalitet. "Seertal er et instrument til at skabe profit for kommercielt fjernsyn, det er ikke vores opgave," citeres den vigtige stations leder. Der er blot et problem...

Det var en fejl at tage seertallene så alvorligt og svigte den seriøse journalistik. Fremover skal der ved den tyske radio-tv-station WDR spares på højtlønnede kendte ansigter til underholdningsprogrammer og på cheflønninger og der skal i stedet satses på kvalitet. "Seertal er et instrument til at skabe profit for kommercielt fjernsyn, det er ikke vores opgave," citeres den vigtige stations leder. Der er blot et problem…
…nemlig at meldingen er falsk.

 

Budskabet fremgår af et internt magasin for WDR, som ifølge freelance-websiden ”Freienseiten” blev uddelt på stationen i dag. Men faken – der ligner originalen i opsætningen – er dateret November 2011, tegneseriemusen, som er WDRs maskot, står med knytnæve – og hele magasinet er altså et falskneri.

Alligevel er det ganske interessant læsning fordi linksene til både freelancernes nyhed og en pdf af det falske magasin cirkulerer i tyske journalistkredse og sørger for smil og måske, hvem ved, også debat.

Magasinet citerer – falske – læserbrev og interview med WDRs ledere, hvor der bliver lovet at flytte penge fra lønninger til talk-show værter og ledere til undersøgende journalistik og seriøse programmer.

Ifølge freelancerne var der i dagens løb febrilsk aktivitet i WDR for at finde ud af, hvem der stod bag, samt ikke mindst hvem der har sendt falskneriet til en stor mailingliste. WDR er en af de større tyske public-service stationer og del af ARD samarbejdet. Et kryds-check med kolleger på WDR her til aften viste, at ja, avisen var i omløb, og at antagelsen var, at en fagforening stod bag.

Et stunt altså, ikke andet. Men måske et godt tidspunkt til også at varme debatten op igen i Danmark. Lad mig derfor gentage nogle citater af Kurt Strand fra for nyligt – fordi han har indsigt i de danske medier, og fordi han har sat så klare ord på det:

”Den måde, de seriøse medier prioriterer på, bliver mere og mere vanvittig,” sagde Kurt Strand forleden ifølge Journalisten.dk.  ”Tidligere havde vi en meget god arbejdsdeling: Der var seriøse medier, der var mellemseriøse medier og så var der nogle dybt useriøse medier. Men nu dominerer nyhederne fra de useriøse medier billedet, også i de seriøse medier.”

Velkommen til den væsentlige debat. Syd og nord for grænsen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen