search

Sky Radio tabte atter i retten

Først i byretten og nu også i Østre Landsret. Den gamle tvist mellem Sky Radio og den danske stat endte atter med nederlag til den for længst kuldsejlede kommercielle radiostation. Men tvivlsomt om Sky Radio overhovedet kan betale.

Først i byretten og nu også i Østre Landsret. Den gamle tvist mellem Sky Radio og den danske stat endte atter med nederlag til den for længst kuldsejlede kommercielle radiostation. Men tvivlsomt om Sky Radio overhovedet kan betale.

Ifølge Ritzaus Bureau så endte Østre Landsret således i dag med at stadfæste den tidligere dom fra 2008, som pålagde Sky Radio at betale 210 mio. kroner til Radio- og Tv-nævnet.

Problemet var og er, at den nu for længst lukkede Sky Radio, ikke har levet op til de oprindelige betingelser.

Konflikten går helt tilbage til 2003, da Sky Radio købte retten til Danmarks daværende femte radiokanal for 54 millioner kroner om året i otte år. To år efter var Sky Radio tvunget i knæ med et stort underskud og måtte lukke.

Men Sky Radio mente ikke, at de fik den vare, de var blevet stillet i udsigt. Dækningen var for ringe. Og derfor stævnede radiostationen i 2006 den danske stat for de penge, de har mistet på det forliste radioprojekt: I alt 247 millioner kroner.

Til gengæld krævede Radio- og Tv-nævnet, at Sky Radio skulle betale for retten til kanalen alle otte år, de i første omgang havde aftalt. Sky Radio kunne dog trække de penge fra, som TV 2 betaler efter at have overtaget kanalen. Det blev til, at nævnet krævede 210 millioner tilbage.

Og her til formiddag har Østre Landsret så givet Radio- og Tv-nævnet medhold i den langvarige strid.

Spørgsmålet er dog, om staten faktisk får krasset de de mange millioner ind, skriver Ritzau. Adm. direktør for Sky Radio A/S, Kasper Krüger, har nemlig tidligere udtalt, at der ikke er nogen penge at hente. 

Christian Scherfig, formand for Radio- og tv-nævnet, udtaler i øvrigt om dagens afgørelse:

»Jeg konstaterer med glæde, at Østre Landsret ikke har fundet, at den i 2003 gennemførte auktion vedrørende den femte FM-radiokanal har været behæftet med mangler. Det har hele tiden været Radio- og tv-nævnets opfattelse, at Sky Radio A/S har fået den vare, der skulle betales for.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen