search

Skudt ned

  Cheffald og mediestorm på TV 2/NYHEDERNE efter fadæsen med den ikke-eksisterende Triple A-bande, der angiveligt var stærkt bevæbnet og ville erobre Danmark. KRISE. Der skulle en latterliggørelse foran kolleger fra hele mediebranchen til, før TV 2/NYHEDERNE i forrige uge dementerede det omdiskuterede indslag om den falske indvandrergruppe Triple A tilbage.

Cheffald og mediestorm på TV 2/NYHEDERNE efter fadæsen med den ikke-eksisterende Triple A-bande, der angiveligt var stærkt bevæbnet og ville erobre Danmark.

KRISE. Der skulle en latterliggørelse foran kolleger fra hele mediebranchen til, før TV 2/NYHEDERNE i forrige uge dementerede det omdiskuterede indslag om den falske indvandrergruppe Triple A tilbage.

Det skete, en måned efter at indslaget havde været sendt, og tre uger efter at dets indhold var blevet afsløret som tom luft baseret på en kommerciel musikvideo.

Lige indtil da fastholdt TV 2 stædigt historien. Nyhedschef Michael Dyrby og hans souschef, Lotte Mejlhede, havde forsvaret deres dispositioner i adskillige læserbreve og debatindlæg i aviserne.

Samt – erfarer Journalisten – i personlig mail-korrespondance med kulturpolitikere og medieordførere på Christiansborg

Men efter at Michael Dyrby den 18. august personligt mødte op på Tvfestival 2005 i København og oplevede, at flere hundrede tv-folk og kolleger åbenlyst grinede ad hans argumenter, gik der mindre end et døgn, før nyhedschefen bøjede sig for kritikken.

Dagen efter fjernede TV 2 begge de omstridte nyhedsindslag om indvandrergruppen Triple A fra arkivet og dementerede indholdet.

Hermed også oplysningerne om, at de unge svært bevæbnede indvandrere ville erobre både Sjælland, København og Danmark – og sende rockerne på pension.

Under debatten på tv-festivalen havde Michael Dyrby lagt ud med at fortælle, at han ikke uden videre havde tænkt at lægge sig ned, og at 'sagen var rimelig kompliceret'.

Men da det fyldte auditorium først havde set en musikvideo med rapperen Tjes Boogie og en gruppe bevæbnede, dansende indvandrerdrenge og herefter TV 2s nyhedsindslag med de samme dansende drenge, 'var slaget tabt', som en kilde på TV 2 udtrykte det over for Journalisten.

Ifølge Journalistens oplysninger resulterede det umiddelbart efter i et timelangt krisemøde mellem Dyrby, Mejlhede og andre ledende medarbejdere. Her blev der talt med store ord. Næste morgen blev de to indslag trukket tilbage, og TV 2 gav en officiel undskyldning.

»Det kan undre, at Dyrby ikke allerede meldte pas, da han optrådte over for hele branchen. Så havde TV 2 ikke været så meget til grin nu,« siger en af stationens ledende medarbejdere til Journalisten.

Tre dage efter kostede affæren et hoved, da souschef Lotte Mejlhede forlod sin lederstilling på grund af sagen. Både fordi hun som ansvarlig redaktionsleder den 17. og 18. juli havde sat indslaget på – og fordi hun efterfølgende offentligt havde holdt fast i, at det var journalistik, selv om det var baseret på forkerte forudsætninger.

Men internt på TV 2/NYHEDERNE fortsætter debatten. I sidste uge gav Michael Dyrby sine medarbejdere en orientering. Her kom det frem, at en af redaktionens dygtigste reportere i juli måned var blevet bedt om at lave en opfølgning.

Han meddelte tidligt, at efter hans bedste mening fandtes Triple A ikke. Det samme sagde politiet.

Uagtet disse oplysninger fortsatte TV 2/NYHEDERNE sin dramatiske miniserie om de stærkt bevæbnede indvandrerbander, der ville overtage Danmark.

Selv om TV 2 nu har dementeret indslagene, fortsætter Radio og tv-nævnet sin behandling af sagen. Ligesom Hvidovre Politi stadig efterforsker, hvad der er sket.

  • Læs også i seneste nummer af Journalisten: "Blæst op"
Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen