Skolens nye design er bare for XXX

Journalist- og Mediehøjskole har fået ny visuel identitet med X som det gennemgående symbol. Det valg får knubbede ord med på vejen af branchen.

Journalist- og Mediehøjskole har fået ny visuel identitet med X som det gennemgående symbol. Det valg får knubbede ord med på vejen af branchen.

Uambitiøst, rodet eller bare en joke? Den nye visuelle identitet for Danmarks Journalist- og Mediehøjskole møder hård kritik blandt medarbejderne på Journalisthøjskolen, blandt webfolk og grafikere. 
Journalist- og Mediehøjskolen, der er en fusion af Den Grafiske Højskole og Danmarks Journalisthøjskole, har hyret bureauet Kontrapunkt til at lave det nye design, hvor X er det gennemgående visuelle tegn.
Faktisk spiller X’et en så stor rolle, at det går igen i skolens webadresse og i medarbejdernes mail. På Journalisthøjskolen har designet skabt stor ballade, fordi en medarbejder har lavet grin med X’erne i en intern mail.

Blandt de hjemlige webpinger møder designet også hård kritik. Det gælder for eksempel Ernst Poulsen, nyhedsredaktør for Dr.dk og tidligere formand for DONA.
Ernst Poulsen har lavet en liste med 10 kritikpunkter.
Det kan koges ned til ét anklagepunkt: For meget visuel støj.
»Det er visuelt røvirriterende med alle de X’er i venstre-navigationen. Man skal virkeligt fokusere for at læse, hvad der står,« skriver Ernst Poulsen på sin hjemmeside.

Ernst Poulsen henviser også til den øvrige debat på nettet, som i høj grad også er negativ.
»Ring efter Børge Kristensen eller Jakob Nielsen. Bare gør et eller andet,« skriver Lars K. Jensen fra Ekstrabladet.dk
»Hvor er brugervenligheden. Hvor er overskueligheden. Hvor er det klare signal?« spørger bloggeren Kim Elmose fra Mediehack.elmose.com
»Det er pinligt ud over alle grænser,« mener chefredaktør Ole Nørskov fra Mediawatch.
»Det er den fysiske manifestation af, hvad der sker, når kæden for alvor hopper af,« skriver Mads Kristensen fra Vadnu.com

Hvis Louisianas ledende grafiske designer Marie d'Origny Lübecker skal tage de positive briller, på, fremhæver hun over for Journalisten.dk, at ideen med X’et er fint tænkt.
»Det er et stærkt og enkelt symbol, som man kan arbejde dynamisk med, fordi man kan bruge det i forskellige sammenhænge – for eksempel i stedet for pile eller som navigationselement på hjemmesiden. Dynamisk design er en moderne måde at fortælle en stærkere og mere interessant historie,« siger Marie d'Origny Lübecker, der har arbejdet på Weekendavisen, Berlingskes Nyhedsmagasin, Dagen og e-Types.

Problemet er ifølge Marie d'Origny Lübecker, at X’et ikke bliver brugt dynamisk. Faktisk er det svært at finde logikken i, hvor og hvornår X’et optræder.
»Hvis X’erne for eksempel blev brugt i stedet for mellemrum, kunne man se et mønster i det. I stedet kommer det til at virke tilfældigt og ufærdigt. Man får fornemmelsen af, at X’erne skal vise, at noget er streget over, eller at der mangler noget, og det er vel ikke meningen?«

Ifølge præsentationen på Mediehøjskolens hjemmeside skal X’et illustrere mødet mellem medier og design, mellem studerende og undervisere, det ukendte problem – og at X er alfabetets joker.
»Well … der skal en del fortolkning af den dybdegående slags til, før den menige modtager fatter dette budskab,« som parter i designvirksomheden 1508 Line Rix udtrykker det.

Marie d'Origny Lübecker fortæller, at mens man inden for mere traditionelt design for eksempel bruger en kringle som logo for en bagermester, arbejder Netherlands Architecture Institute med en række variationer over NAi-navnetrækket på sin hjemmeside . Ved et bevæge sig rundt mellem ”udstillinger”, ”aktiviteter” og ”samlinger” skifter logoet øverst til venstre farve og skrifttype.

Ifølge Illustreret Bunker, de studerendes blad på Journalisthøjskolen, har sagen ført til en strid mellem Mediehøjskolen og Kontrapunkt. Kontrapunkt mener, at bureauet ikke har haft mulighed for at køre projektet til ende. De erkender dog, at de ikke har juraen på sin side.

Uddannelsesleder Henrik Birkvig fra Den Grafiske Højskole skriver i en mail til Journalisten.dk, at han har været tilfreds med samarbejdet med Kontrapunkt.
»Jeg kan sagtens se både problemer – som vi arbejder på at løse hen ad vejen – og muligheder i det visuelle x-koncept.«
Besøg Mediehøjskolens hjemmeside her

5 Kommentarer

Chris Hansen
14. NOVEMBER 2008
Re: Skolens nye design er bare for XXX

@Frank,

Ang. shovelware, så var beskeden, at en grafiker havde lavet designet. Det var ordet "grafiker", som jeg studsede over. Jeg ved af erfaring fra min arbejdsplads, at når man søger en medarbejder til udvikling af webdesign og skriver "grafiker" i annoncen, så er det næsten udelukkende grafikere uden den store erfaring indenfor webdesign, der henvender sig. Hvis man omvendt søger efter en webdesigner, så skal man ikke tro, at vedkommende også kan layoute en tryksag.

Nu lyder det, at I har haft superkompentene webdesignere på holdet og fred være med det.

Hvis det altså ikke lige var for nogle kritiske fodfejl, som jeg har fundet:

1) For det første er dmjx.dk hovedoverskrift "nyheder". Et godt webdesign har en sigende hovedoverskrift, og godt nok har journalister med nyheder at gøre, men "Nyheder fra Danmarks medie- og  journalisthøjskole" ville have været bedre. Er du i tvivl om, hvad der betegnes som hovedoverskriften på et website, så kig i html-koden og søg efter den første H1. Dét er hovedoverskriften. Hovedoverskriften er vigtig for at opnå den rigtige indeksering i søgemaskinerne.

2) Det intetsigende hovedoverskrift er måske også forklaringen på, hvorfor DMJH ikke er kommer frem på søgeordet "journalistuddannelse" eller "medieuddannelse":
http://www.google.dk/search?hl=da&q=journalistuddannelse&btnG=Søg&meta=

http://www.google.dk/search?hl=da&q=medieuddannelse&btnG=Google-søgning&meta=lr%3Dlang_da 

3) Brug af Flash til menuen gør det sværere - om ikke umuligt - for søgemaskinerne at indeksere sitet. Søgerobotterne følger links i html-koden, men Flash er ikke html. Flash er godt til at vise filmsekvenser eller små applikationer.

Grafikere elsker Flash, fordi de har mere kontrol over designet end med det mere fleksible html/css-design, men igen, de fleste grafikere er vant til tryksager, hvor de har fuld kontrol over layoutet. En A4 side har samme størrelse uanset, hvem der læser den. Det har et website ikke, jvf mit forrige indlæg omkring størrelse og formater for skærme.

4)  Siderne mangler META description. Desuden kunne en META keywords hjælpe med at levere nøgleord til søgemaskinerne, når nu hovedoverskriften ikke gør det.

5)  Danske bogstaver optræder som ren tekst i html-koden. Det bør stå som html-entities, så browserne altid viser siden korrekt. En forkert indstilling hos en bruger, og de danske bogstaver bliver skrevet som ulæselige tegn.

6) Jeg har fortsat svært ved at læse menupunkterne inde i mellem partisansømmene. Det virker flot på tryk - se for eksempel bladet Journalistens forside for et par uger siden, men på en skærm glider bogstaverne sammen. Mit syn fejler ikke noget, men prøv at forestille dig, hvor svært det er for en farveblind person at finde skruen mellem sømmene.

Dette er bare nogle af de kritiske fejl, og de samme problemer går igen på mediehojskolen.dk.

Jeg forsøger ikke at underkende bagmændenes kompetencer generelt. Jeg ønsker blot at påpege, at det er problematisk, at websitet for Danmarks medie- og journalisthøjskole har nogle fundamentale problemer - bagtil som fortil, som er ligeså kritiske som forkert kommasætning i en dansk tekst.

For mig minder det om, at man - i lighed med mange trykte dansker mediers websites - har overset, at et website er et selvstændigt medie og ikke bare et replika af en tryksag.

Frank Christensen
13. NOVEMBER 2008
Re: Skolens nye design er bare for XXX

Tak Kenneth - og ja - det var lige netop dig jeg henviste til i mit indlæg. Jeg brugte dit eksempel som en måde at illustrere, hvordan vi tidligere har tænkt og udviklet vores web, nemlig i store relanceringer - men du skal under alle omstændigheder have tak for forelæsningen Chris!

Synes i øvrigt at anklagen for shovelware er useriøs og uden nogen form for underbygning. Vi har i både udviklings- og implementeringsfasen haft super kompetente webdesignere på holdet. Og så er det mange år siden at Danmarks Medie- og Journalisthøjskole ikke var mere end kommunikation på print. Interesserede kan se eksempler på de studerendes arbejde her:

XXX

Kenneth Ley Milling
11. NOVEMBER 2008
Re: Skolens nye design er bare for XXX

Hvis det var mig Frank henviste til, der for nyligt brugte det ud-af-luften-påfundne ordspil - web X.X -  var det netop ment i den kontekst, at web i dag udvikler sig lidt hver dag kontra før i tiden, hvor man gerne relancerede stort ind i mellem. Al forskning og undersøgelse fra blandt andre NNGroup og UIE peger jo faktisk på, at store relanceringer faktisk irriterer brugerne. Derfor skal man nok fremover prøve at undgå det - hvilket jeg også forstår på Frank er tanken.  

Jeg brugte ordene 'web X.X' for ligesom at bringe en form for bedre forståelse for, hvad det var jeg talte om. Det var nok en fejl fra min side. For ja, Chris, du har helt ret. Web 2.0 er et socialt fænomen... Ikke et teknisk begreb, der betegner en bestemt version af et givent stykke software.

Og lad mig så slå et slag for Danmarks UX-guru Børge Kristensen, der for ikke så længe havde en herlig tør kommentar til alle os, der jubler over web 2.0. Han brugte termen 'web 1.0' om det, at sikre sit website høj brugervenlighed (UX). 

"Hvis ikke du har et godt og gennemarbejdet web 1.0 - får du aldrig succes med web 2.0"

Man kan vel også her sige, at det isoleret set er, at blande pærer og bananer. Men de webfolk, der stod omkring ham (jeg selv inklusive), da han sagde det, vidste udmærket, hvad han mente. Han er sgu en både lun og vis fyr, ham Børge :-)

Jeg ved ikke om det var et egentligt input til emnet ovenfor. Jeg ville blot lige sikre mig, at i - Chris og Frank - ikke taler forbi hinanden over dén lille detalje ;-)

Tak for svar i øvrigt - begge to.

Chris Hansen
11. NOVEMBER 2008
Re: Skolens nye design er en bunke partisansøm

@Frank, to ting:

1: Problemet med det nye design er ikke mangel på originalitet. Det må man sige, at det har. Problemet er, at det fremtræder rodet og svært tilgængeligt, og at finde menupunkterne ude til venstre er som at lede efter en skrue i en bunke partisansøm.

Webdesign skal ikke være kunst, og dermed heller ikke nødvendigvis originalt. Design skal være et grafisk brand, der understøtter det budskab, man ønsker at sende ud. Designet skal være sekundært, da det er indholdet, der sender det konkrete budskab.

Men de mange partisansøm tager opmærksomheden fra indholdet, og hele denne lange debat tyder netop på, at designet er helt forkert. Der bliver jo ikke diskuteret indhold på websitet, men de mange uforståelige X'er.

Det er også forkert at kalde designet for moderne, som du gør. Hvis du kigger på mode indenfor webdesign, så er det nogle helt andre billeder, der kommer frem. Se selv her:

http://www.webdesignerwall.com/trends/2008-design-trends/ 

2: Og når nu jeg er i gang med X'erne, så er begreberne Web 2.0 og Web 3.0 ikke et teknisk udviklingstrin af internettet. Det er derimod filosofier, der handler om, hvordan vi mennesker bruger nettet.

Derfor kan man ikke argumentere udfra, at  "web udvikles løbende og ikke som tidligere i store relanceringer". Web 2.0 er ikke et teknisk udviklingstrin, der er kommet i én stor lancering.

Web 2.0 er opstået over en lang årrække med blogs, sociale netværk og dobbelvejskommunikation mellem webmedierne og læserne. Navnet Web 2.0 er kommet efterfølgende, ligesom arkæologer har døbt tiden med flintøkser for "stenalderen".

Konklussion: Nu arbejder jeg til daglig med webkommunikation. Jeg udvikler websitet for en større dansk rejsearrangør, både teknisk, layoutmæssigt og indholdsmæssigt. Jeg har i mange år fulgt udviklingen indenfor webdesign, og fulgt diskussionerne her på siden om webkommunikation.

For mig at se, at DJMH gået i den samme fælde som så mange andre fra den trykte branche: Man anskuer internettet som en tryksag.

Du skriver, at I har sat en grafiker til at løse opgaven, og det er fejlen i sig selv. Grafikere er hamrende dygtige til tryksager, men når det kommer til udtryk og kommunikation på et website, så er der mange, der enten mangler viden eller erfaring.

Et website er ikke et magasin, hvor man bladrer fra side til side. Et website er ikke trykt på papir. Det vises på en computerskærm, hvor opløsningen enten er stor eller lille, og hvor skærmen måske er 16:9, 4:3, 7 tommer eller 22 tommer.

I stedet for en grafiker skulle I måske have valgt at give opgaven til en dygtig webdesigner, som har forstand på, hvordan man kommunikerer budskaber fra skærm til menneske.

Og lad DJMH's partisansøm være en generel lærestreg til nuværende og kommende webjournalister og -redaktører:

Forstå at internettet er et selvstændigt medie og ikke bare en tryksag på en skærm. Søg råd hos dem, der ved noget om internettet, når du skal udvikle et website. Og spørg grafikere til råds, når du skal udvikle en tryksag. 

Frank Christensen
10. NOVEMBER 2008
Re: Skolens nye design er bare for XXX

Målsætningen med den nye visuelle identitet til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har været at udvikle et koncept, som peger fremad og som knytter sig til måden design laves på i det 21. århundrede. Dvs. er moderne i sit koncept og visuelle fremtrædelsesform. I briefen til de 11 designbureauer, som blev inviteret til den indledende brief, blev det samtidig præciseret, at den primære kommunikationsplatform for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er internettet, og at det derfor var essentielt, at den visuelle identitet var optimeret til dette medie. Med andre skulle den nye identitet kunne bruges dynamisk og give mulighed for forskellighed og variation uden at grundelementet blev ændret. 

Vi valgte Kontrapunkt til at løse opgaven, og mener modsat nogle af de designbureauer, som ikke fik opgaven, at Kontrapunkt endnu en gang har leveret et godt stykke designarbejde bestående af et originalt koncept, som til fulde indfrier de krav vi havde. Hvad angår den kritik som Kontrapunkt efterfølgende har rejst i forhold til at køre projektet til ende, er der kun at sige, at vi i den sammenhæng ikke er en typisk kunde, da vores budgetter ganske simpelt ikke giver mulighed for lade en virksomhed som Kontrapunkt gennemføre en så omfattende implementering. Vi har i stedet valgt at lade en dygtig grafiker varetage dette arbejde. 

Lanceringen af vores nye visuelle identitet skete på flere platforme d. 1. september, med hjemmesiderne som den primære. Lanceringen gjorde på alle måder op med de tidligere hjemmesider, som forsøgte at kommunikere til alle interessenter på samme tid, hvilket af gode grunde ikke skaber særlig målrettet kommunikation. Den bagvedliggende strategi og målsætning har i forhold til lanceringen omvendt været at udvikle hjemmesider, som har fokus mod én primær målgruppe. For Journalisthøjskolen og Mediehøjskolen er det studerende i alderen 19-26 år, mens Højskolens corporatesite ikke på samme måde skal sælge uddannelser, men positiv opmærksomhed og opbygning af relationer til vores forskellige interessenter. 

Vi gjorde det frem mod lanceringen, at vi løbende inviterede interne og eksterne interessenter til at komme med feedback. Denne strategi har vi valgt at fortsætte med, hvilket i praksis betyder, at vi mødes med studerende, undervisere og eksterne undervisere for kontinuerligt at optimere på vores hjemmesider. Vi er med andre ord helt opmærksomme på, at vores hjemmesider ikke er "færdige" og i øvrigt aldrig bliver det! Som en kollega for nylig sagde, så giver det i dag ikke mening at tale om web 2.0 eller 3.0, man bør i stedet tale om web X.X, da web udvikles løbende og ikke som tidligere i store relanceringer. 

Det seneste der er sket med vores visuelle identitet er implementeringen af vores nye skrift Aller Sans, sponsoreret af Aller. Skriften er udviklet af Dalton Maag med hovedsæde i London og er udviklet med udgangspunkt i Kontrapunkts koncept. Skriften kan frit downloades fra dmjx.dk. 

Med venlig hilsen

Frank Christensen

Kommunikationschef

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Flere