»Det kan desværre sagtens lade sig gøre,« var den lakoniske besked, jeg fik af den flinke unge mand i Borgerservice her i byen. Jeg har nu bedt pensionsselskabet om fremover at bruge mit bikort og håber, at arbejdsløshedskassen fortsætter med at bruge mit hovedkort.
Jeg opfordrer alle kolleger til at være varsomme med, hvilken af deres ’arbejdsgivere’ der bruger hovedkortet – især ved overgang til efterløn og pension.
Tør jeg mon opfordre arbejdsløshedskassen til at sikre sig imod gentagelser, så ikke andre efterlønnere får smæk i nævnte størrelsesorden?
– Kjeld Poulsen Kürstein, Nykøbing F
SVAR: Lad mig allerførst slå fast, at vi i AJKS beklager, at du har fået en opkrævning på restskat. De fleste af os har oplevet det – og det er aldrig rart, når det sker. Især ikke når man selv mener, at man har gjort, hvad der skulle til for netop at undgå den kedelige situation.
I a-kassen kan vi kun benytte de oplysninger, vi modtager elektronisk fra SKAT, og det har vi også gjort i dit tilfælde. Vi har ikke mulighed for at se, om pensionskassen også bruger medlemmets fradrag. Når vi modtager fradraget, antager vi, at pensionsselskabet benytter medlemmets trækprocent. Det er kun medlemmet selv, der har adgang til de oplysninger. Dobbeltbrug af fradrag kan hverken pensionsselskab eller a-kasse sikre imod. Det er derfor medlemmets egen opgave at sikre, at det personlige fradrag ikke bliver brugt flere steder samtidig.
Vi vil selvfølgelig gerne bidrage til at formindske risikoen for, at det sker for vores medlemmer. Vi vil nu kigge på godkendelsesbrevet til efterlønnere for at se, om vi kan gøre det mere tydeligt, at det er medlemmets opgave at sikre, at der ikke sker dobbeltbrug af fradraget.
– Betina Nielsen, a-kassechef, AJKS
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kære Betina Nielsen
1. Da jeg gik på efterløn blev jeg spurgt, hvem af mine fremtidige "arbejdsgivere", der skulle have mit hovedkort: A-kassen, Danica eller PFA. Jeg valgte sidstnævnte. Så måtte jeg da antage, at ingen andre brugte hovedkortet. Der må da være grænser for, hvor meget man skal kontrollere og efterprøve!
På den anden side set... der er jo gået ged i den stort set hver eneste gang, jeg har henvendt mig til A-kassen, så fremover skal jeg nok være mere varsom.
Eksempelvis er det gået galt de to gange, jeg bad A-kassen om ikke at udbetale efterløn i perioder, så jeg kunne hæve mine opsparede feriepenge. Første gang blev jeg bedt om at henvende mig til jobcenteret - som naturligvis INTET havde med det at gøre. Anden gang fik jeg at vide at jeg havde "ansøgt om dagpenge, som jeg ikke var berettiget til". Mageløst sludder! Min seneste lønningsbogholder har set den besked jeg sendte til A-kassen og fatter (lige som jeg) ikke, hvordan det har kunnet misforstås. Hun ryster formentlig stadig på hovedet af det.
2. Hvad mener du med ordene "Når vi modtager fradraget..."? Hvad er det for et fradrag, I modtager?
Vi har alle ret til at fejle, men ikke hver gang.
Med håbet om forbedringer sender jeg trods alt venlige hilsner