search

Skarp polemik om mediernes læsertal

Hvor mange deler du din morgenavis med? To, tre eller fire? Og hvad med dit favoritmagasin? Bliver det læst af 10 mennesker hos frisøren? Svaret er altafgørende for læsertallene fra Gallup og Index Danmark, og nu rejses der tvivl om opgørelsesmetoden.

Hvor mange deler du din morgenavis med? To, tre eller fire? Og hvad med dit favoritmagasin? Bliver det læst af 10 mennesker hos frisøren? Svaret er altafgørende for læsertallene fra Gallup og Index Danmark, og nu rejses der tvivl om opgørelsesmetoden.

En helt ny målemetode, som Index Danmark og Gallup indførte i første halvår af 2009, har godt nok haft til formål at skabe mere præcise læsertal. Tanken var netop at gøre op med de hidtidige årelange debatter om disses troværdighed.

Men en rundspørge blandt forskere, mediabureauer, annoncører og medier viser, at de nye tal stadig er kilde til stor uenighed.

"Jeg er ikke i tvivl om, at tallene nu er mere præcise end tidligere. Men det er stadig noget bras, og jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at danske medier tilsyneladende har verdens højeste læsertal," siger direktør for Dansk Annoncørforening Otto B. Christiansen i dagens udgave af Børsen.

Hos Gallup er man dog ikke i tvivl om, at den nye metode har forbedret optællingen og giver en bedre "bladvaluta". Eksempelvis tages der nu højde for, om en deltager har læst eksempelvis B.T. på nettet eller på print. Og hos Politiken, hvor analysechefen sidder med i det såkaldte metodeudvalg, er man enig i den vurdering:

"Vi havde i forvejen en rigtig god metode, nu er den bare blevet endnu bedre," siger Poul Melbye fra Politiken.

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen