Man skal holde lav cigarføring, når man som gammel TV 2-mand bliver chef i DR. Man skal i hvert fald ikke købe kongelige porcelænskopper og samtidigt antyde, at folk må ideudvikle i deres fritid – uden løn. For så løber rygterne.
På et møde i B&U sidst i februar fik flere af deltagerne den klare fornemmelse, at afdelingens chef – Preben Vridstoft – opfordrede dem til at ideudvikle gratis for B&U, fordi afdelingen i år 2000 brugte for mange penge.
En mødedeltager, der arbejder freelance for B&U, forklarer, at Preben Vridstoft blev spurgt, om der var løntimer til at udvikle de ideer, han efterlyste på mødet. Dertil svarede Preben Vridstoft "Nej!" – med fortsættelsen:
"Man kan godt bruge en time i sin fritid til at ideudvikle!"
Flere medarbejdere i B&U er rystede over signalerne. De fremhæver over for JOURNALISTEN, at spareiveren kolliderer med Preben Vridstofts egen indkøbsadfærd som chef.
Preben Vridstoft har købt nye skriveborde til sig selv og souschefen. Og han har købt kostbart porcelæn. Rygtestrømmen er ganske massiv. Alene udgiften til porcelænet har vokset sig stor. Kopperne skulle stå i mange tusinde kroner – nogle mener "op mod 25.000 kroner!". Den bedst placerede kilde sammenfatter således:
"Der er vel brugt cirka 150.000 kroner på møbler til de to kontorer. Og porcelænet har vel kostet cirka 5.000 kroner," lyder det.
Og dermed er banen kridtet op til en kraftig kritik af chefens manglende konsekvens:
"Det er grotesk. Han har åbenbart penge nok til sig selv. Men andre skal arbejde gratis for ham!".
Afviser kritikken
Konflikterne kaster nyt brænde på et bål, der har ulmet i det stille, siden Preben Vridstoft i juni sidste år afløste Mogens Vemmer som chef for B&U.
Mogens Vemmer er indbegrebet af B&Us succes – han var nærmest B&U. Preben Vridstoft, der kom fra TV 2, ansatte som sin første chefhandling en gammel TV 2-kollega som souschef – foran en DR-kandidat.
"Klodset, klodset, klodset," lyder det hovedrystende fra B&U-kilder, der ellers fremhæver Prebens Vridstoft som et "sødt menneske".
Om ‘arbejd-gratis-rygterne' forklarer Preben Vridstoft, at B&U skal blive bedre til at tænke i mere målgrupperettede programmer for større børn. Derfor efterlyste han nye ideer.
"Og der var én, der sagde, at hun gerne ville have penge, så hun havde tid til at udvikle ideer. Men mit bord flyder med ideer, jeg får fra branchen, og jeg har lige haft åbent hus, hvor alle kunne komme, og hvor jeg fik 25 ideer fra 60 medarbejdere."
Og med så mange ideer, der ikke koster ham ekstra penge, mener Preben Vridstoft ikke, at han kan betale de løstansatte for at gå rundt og ideudvikle.
"Jeg har ikke råd til, at folk kommer og siger: "Jeg kunne godt tænke mig at udvikle en ide, kan du ikke give mig penge til 14 dage?!"."
Preben Vridstoft forklarer, at det er rigtigt, at han bestilte to nye skriveborde, da han begyndte i B&U i sommeren 2000.
"De tidligere chefer havde aldrig fået nye skriveborde," siger Preben Vridstoft.
"Et af dem lignede et gammelt skrivebord fra et skolelokale – noget af fineren var knækket af. Og Mogens Vimmer brugte et gammelt køkkenbord som skrivebord."
Preben Vridstoft mener på ingen måde, at han har været ude og spille flottenhejmer for licens-penge – heller ikke omkring porcelænsindkøbet.
"Jeg skulle have møde med direktøren for BBC," fortæller Preben Vridstoft.
"Og vi får serveret kaffen i papkrus! Og der er ingen holdere, for det havde man ikke! Sekretæren forklarede mig, at man altid drak af to krus ad gangen, "for de bliver så varme af kaffen!"."
På den baggrund bad Preben Vridstoft om, at der blev indkøbt otte tekrus og otte kaffekopper. De er af mærket "Royal Copenhagen".
"Jeg ved ikke, hvad de koster," siger Preben Vridstoft.
Prisen er 2640 kroner
JOURNALISTEN har opfordret Preben Vridstoft til at fremskaffe dokumentation for prisen på både bordene og porcelænet, så myten om den ekstravagante chef en gang for alle kan dementeres – eller bekræftes. Det afviser han.
"Jeg synes ikke, at det nu skal gå så langt, at jeg skal til at fremsende interne bilag."
Preben Vridstoft fortsætter:
"At jeg af miljømæssige, ideologiske og forretningsmæssige grunde finder det forkert at drikke af plastik-kopper, og at jeg synes, at vi skal kunne byde vores gæster – danske såvel som udenlandske – kaffe af en rigtig porcelænskop, kan vel næppe interessere nogen."
Problemet er bare, at det især i krisetider tydeligvis interesser spare-stressede løstansatte DR-medarbejdere, hvad chefen bruger af penge på sig selv og sine nærmeste. Og Preben Vridstoft erkender, at arbejdsklimaet ikke er det bedste.
"Problemet i min afdeling er det samme som i resten af DR, tror jeg. Nogen føler sig usikre, og nogen er utilfredse," siger Preben Vridstoft – der ikke mener, at medarbejderne har grund til at føle sådan.
"Jeg har været her i ni måneder, og jeg har ikke fyret nogen endnu eller lukket nogen programmer. Jeg har genbooket ‘Bamse og Kylling' og ‘Anna og Lotte' og sagt, at de kører de næste 25 år, hvis de bliver ved med at holde. Men nogen føler sig utrygge. Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan, eller hvem det er. Men det er et problem," siger Preben Vridstoft – der gerne viser porcelænet frem. Det er af mærket "Royal Copenhagen – For all seasons". Et pristjek viser, at de i alt 24 dele står i præcis 2640 kroner.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.