Torsdag vedtog et flertal i Folketinget en lovændring, som hæver bødeniveauet for ulovlig markedsføring, så bøderne fremover starter ved 25.000 kroner.
Det politiske flertal har samtidig skærpet kravene til, hvad virksomheder og influencere må markedsføre til børn og unge under 18 år.
Fra nytår bliver det dermed forbudt at at ’omtale, henvise til eller vise billeder af’ produkter som for eksempel sugardating, kosmetiske behandlinger, solarier, slankeprodukter og tatoveringer over for børn og unge.
Lovforslaget er den første opfølgning på regeringens udspil om sociale medier fra august, skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
Formand for Forbundet for Influenter og Bloggere Lisbeth Kiel roser lovændringen på Twitter.
Regeringen kunne nærmest lige så godt have kaldt dette for Fie Laursen paragraffen 😉
Men uanset: fantastisk initiativ! Forbud mod markedsføring til børn af fx kosmetiske indgreb, sugardating og andre skadelige produkter #influentdk #smdk #dkpol https://t.co/kh0lKyzNKG— Lisbeth Kiel (@LisbethKiel) November 25, 2021