Design

Sjællandske Nyheder ændrer nu alle ugeaviser

To af ugeaviserne er gået fra broadsheet til tabloid i forbindelse med strømliningen

Sjællandske Medier præsenterer nu det nye ensartede design, der fra denne uge bliver rullet ud over alle Sjællandske Nyheders 37 ugeaviser.

Det oplyser mediehuset i en pressemeddelelse.

Journalisten har tidligere beskrevet de varslede ændringer, som sker for at skabe et mere ensartet udtryk. Design-ensretningen kommer i kølvandet af en lignende ændring på mediehusets fire dagblade, der for et år siden fik et nyt og fælles visuelt udtryk.

”Det samlede visuelle udtryk understøtter den bevægelse, styrker læsevenligheden, og så ser det også bare langt smukkere ud,” siger ansvarshavende chefredaktør Louise Pettersson og henviser til, at mediehuset skal arbejde mere på tværs for at løfte den lokale journalistik.

En cyanblå streg

Rent visuelt er der for de nye ugeaviser tale om, at de får en fælles cyanblå streg, der også findes i designet på Sjællandske Nyheders dagblade og på hjemmesiden sn.dk.

Ændringerne betyder også, at to af ugeaviserne – Det Grønne Område i Lyngby og Villabyerne i Gentofte – har skiftet format fra broadsheet til tabloid.

 

Det er ingen hemmelighed i mediebranchen, at Sjællandske Medier har haft nogle svære år, hvor mange fyringsrunder og økonomiske kvaler har ramt mediehuset.

Derfor har Sjællandske Nyheder også etableret et nyhedsbureau, der ved hjælp af AI skal tage sig af de mere registrerende indholdsopgaver, så journalisterne af kød og blod kan fokusere på at lave unikt og lokalt indhold.

”Vi arbejder i det hele taget med at bryde murene ned mellem Sjællandske Nyheders mange redaktioner,” udtaler Louise Pettersson til pressemeddelelsen.

0 Kommentarer