1. oktober skifter Simon Anders jobbet som nyhedschef på Radio24syv ud med et job som nyhedschef på Berlingske.
Her skal han lede Berlingskes newsroom og på tværs af organisationen drive stærke journalistiske historier frem, skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse.
”Simon Andersen er en meget stærk journalistisk kraft, som har et veludviklet kompas for, hvad Berlingskes læsere interesserer sig for. Berlingske står midt i en transformation. Vi ønsker et langt klarere digitalt fokus, og vi vil skærpe vores profil som et medie, der tager vores målgruppe meget seriøst,” siger Berlingskes chefredaktør Mette Østergaard i pressemeddelelsen.
En skarp profil
Til Journalisten uddyber hun:
”Simon har bevist, at man kan se, når han træder ind på en redaktion. Det har man kunnet se på BT og Radio24syv, hvor han har medført en skarp profil og skarpe historier. Det har jeg en forventning om, at man også kommer til at se hos Berlingske,” siger Mette Østergaard.
Kæmper Berlingske med ikke at have en skarp nok profil eller skarpe nok historier, siden der skal fokus på det nu?
”Nej. Men hvis man vil vinde i det her meget fragmenterede mediebillede, skal man være noget for nogen. Man er nødt til at være meget præcis og levere indhold, som er relevant for den målgruppe, man skriver til. Det tror vi Simon Andersen kan være med til,” siger chefredaktøren.
BT og Radio24syv er måske lidt mere kække medier end Danmarks ældste borgerlige avis, Berlingske – hvordan kommer det til at spille sammen?
”Jeg er meget betrygget af, at han har en klar idé om, hvad Berlingske er, og hvad Berlingske skal være. Og at han er i stand til at løse sin opgave inden for de rammer,” siger hun.
”Han skal ikke ændre Berlingske til hverken at være mere tabloid eller underholdende, eller hvad man ellers kunne have af forestillinger,” siger hun.
Hun fortæller, at han derimod skal sætte kræfterne ind på den strategi, der er lagt for Berlingske.
”Og det er højt kvalitetsindhold, som er så godt, at læserne vil betale for det,” siger Mette Østergaard.
”Berlingske skal forbedre sin dækning”
Simon Andersen selv er ifølge pressemeddelelsen stolt og ydmyg over at få chancen for at være med til at udvikle Berlingskes nyhedsjournalistik.
Han udtaler blandt andet, at Berlingske i kampen om brugernes opmærksomhed skal levere journalistik, der er så præcis og relevant, at læserne ikke kunne drømme om at vælge den fra.
”Det kræver arbejde. Berlingske skal forbedre sin dækning på en række områder, så journalistikken rammer målgruppen bedre, og kvaliteten af de enkelte historier skal være så høj, at læserne ikke vender nyhedsformidlingen ryggen i forvirring over verdens tilstand,” udtaler han blandt andet i pressemeddelelsen.
Journalisten bragte i 2013 et større portræt af Simon Andersen og hans baggrund og journalistik. Det kan læses her.
Simon Andersen vil indgå i Berlingskes redaktionelle ledelsesgruppe og referere til chefredaktør Mette Østergaard. Han forlader sin stilling på Radio24syv ved udgangen af september.
Opdateret kl. 13.59: Interview med Mette Østergaard er tilføjet
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.