search

Siku sætter dagsordenen

»Husk nu at nævne klimaforandringernes påvirkning af miljøet.«

»Husk nu at nævne klimaforandringernes påvirkning af miljøet.«

De siger direktør for Skandinavisk Dyrepark Frank Vigh-Larsen som afskedssalut. Lidt senere på dagen modtager Journalisten login til det website, hvor man kan downloade billeder af isbjørneungen Siku. På websitet gentages formaningen om, at man kun må bruge billederne, hvis man lover at omtale klimaforandringernes skadelige påvirkning af isbjørnenes levevilkår – til gengæld er billederne gratis. Ud over Journalisten har en lang række danske og udenlandske medier accepteret den studehandel.

Siku-manien brød løs omkring juletid sidste år, da Skandinavisk Dyrepark valgte at gå i medierne med historien om isbjørneungen, som ikke kunne få mælk af sin mor og derfor blev flasket op med sutteflaske af dyreparkens personale. På idylfortættede videoer baby-gryntede Siku sig ind i mediebrugernes hjerter og opnåede blandt andet en klar førsteplads på BBC's site, hvor videoen genererede 174.000 klik på fem timer.

NBC, ABC, CNN, Fox News, Bild og en lang række andre mediemastodonter verden over kastede sig også over historien om isbjørneungen, og Frank Vigh-Larsen fik direkte adgang til millioner af amerikanske seere i et seks minutter langt indslag i NBC Today, hvor han til sidst i live-interviewet fik lov til at sende et nytårsønske på vegne af Siku: At alle mennesker skulle gøre en indsats for at begrænse CO2-udslippet.

Direktøren for dyreparken er særdeles bevidst om, at Siku ikke skal blive en Knut-2. Mens den tyske isbjørneunge primært blev brugt til at sælge merchandise, skal Siku bruges til at sælge et budskab.
»Vi gav ham navnet Siku, som betyder havis på grønlandsk, fordi vi ønsker, at Siku skal være ambassadør for sine artsfæller, der er hårdt ramt af klimaforandringernes indvirkning på netop hav-isen. Desuden besluttede vi, at projektet skulle være nonprofit,« forklarer Frank Vigh-Larsen.

Skandinavisk Dyrepark er gået i samarbejde med den amerikanske organisation Polarbears International, der fandt på ideen om at forære medierne billeder af Siku, hvis de samtidig lovede at skrive om global opvarmning. Ekstra Bladet var et af de danske medier, der tog imod tilbuddet. Under rubrikken "Nuttetheds-advarsel: Siku bliver ambassadør" skriver journalist Jesper Nielsen, hvorledes Siku skal tage kampen op mod global opvarmning på vegne af sine artsfæller. Artiklen er rigt illustreret med dyreparkens billeder.

»Hvis man har alle de journalistiske spejdersensorer ude, så kan man godt sige, at det er en lidt betænkelig måde at pushe billeder på, men jeg vurderede, at budskabet var fint nok til vores artikel. Den handlede jo om, at Siku skulle være ambassadør for kampen mod global opvarmning. Havde formålet været, at der skulle sælges flere billetter til dyreparken, havde jeg sagt nej tak,« siger journalist Jesper Nielsen.

Indtil nu er missionen med at skabe opmærksomhed på klimaforandringerne lykkedes.
»De eneste, der i første omgang ikke ville acceptere vilkårene, var Reuters i USA, men efter at have snakket med folkene fra vort pr-bureau Edelman gik de alligevel med til det. Selv det stærkt konservative Fox News har fortalt om Siku – og CO2-problematikken,« siger Frank Vigh-Larsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen