search

Sidste nyt: kloge nyheder

Først skulle de være »korte og rappe«. Nu skal de signalere »ro og fordybelse«. Men de skal stadig være anderledes. DR 2 kæmper for at finde et udækket seerbehov på nyhedsmarkedet.

Først skulle de være »korte og rappe«. Nu skal de signalere »ro og fordybelse«. Men de skal stadig være anderledes. DR 2 kæmper for at finde et udækket seerbehov på nyhedsmarkedet.

»DR 2-nyhederne skal være korte og rappe«.
Sådan lød det, da JOURNALISTEN i juni 1996 bad redaktionschef Bella Kathrine Rein forklare, hvordan den ny station skulle finde plads på et stadig mere befolket nyhedsmarked.
»Jeg tror gerne, folk vil føle sig orienteret om verdens gang. Det bliver de måske allerede, men vi vil gøre det på en anden måde,« sagde redaktionschefen med en sætning, der i sig selv signalerede, at behovet måske ikke var så stort.
Den korte og rappe konklusion er, at det ikke lykkedes at gøre det anderledes nok. DR 2 Nyt, der har rullet over skærmen klokken 20.00 og 23.00, er blevet aflivet efter intern selvransagelse.
»Traditionelt set så tænder folk for tv for at se nyheder,« forklarer programchef for DR 2, Torben Frølich. »Men hvad angår DR 2, der ser folk nyhederne, fordi de alligevel skulle se noget andet.«
Bella Kathrine Rein:
»Vores korte og rappe stil har ikke fænget. Blandt andet fordi vi i forhold til andre nyhedsstationer har meget knappe ressourcer, og så er det svært at lave hurtige nyheder. Vi kom til at konkurrere om noget, vi ikke rigtig kunne«.
Og tv-direktør i Danmarks Radio, Bjørn Erichsen:
»Klokken 23.00, der er folk tæt pakket med nyheder. Det kunne vi måske havde sagt os i forvejen, men ¼». Direktøren afbryder sig selv – og fortsætter:
»Det publikum, vi satsede på, var der ikke. Derfor skal vi lave mere baggrund, vi skal finde andre vinkler.«

Tyggede nyheder
Afløseren »Før Deadline« rejser sig af asken den 2. februar klokken 23.00.
De rappe nyheder skal ifølge DR-TVs pressemeddelelse skiftes ud med et 30-minutters »dagsorden-sættende, perspektiverende« program, hvor de to værter – Anne Knudsen og Frank Esmann – vil kommentere og opsummere dagens begivenheder, gennem en »begavet og personligt farvet tolkning«, som det hedder.
Hovedparten af redaktionens seks journalister skal i fremtiden udelukkende klæde værterne i »Før Deadline« på, så de kan levere et hurtigt og kommenteret nyhedsoverblik samt tage dagens hovedhistorie under behandling. I weekenden skifter navnet til »Efter Deadline«, hvor hovedindholdet bliver en slags blød udgave af DR 1s »Profilen«.
Torben Frølich:
»«Før Deadline« skal ikke bare samle op men også se frem. Vi kan klokken 23.00 godt have indslag om næste dag, for eksempel gennem overskrifter fra morgenaviserne. Eller vi kan fortælle, at en bestemt person, der er omtalt i en historie i en avis, vil være gæst næste aften.«
Modellen er udviklet af Skandinavisk Film Kompagni, efter at DR-ledelsen først havde skrottet DR 2 Nyts eget udspil.
Jørgen Koldbæk, direktør i Skandinavisk Film Kompagni:
»Der er ikke nogen grund til, at DR 2s nyheder både skal komme sidst og samtidig være mindst. I stedet skal DR 2s nyheder være offensive. De skal ikke præsentere nyheder, men tolke nyheder.«
Og tv-direktør Bjørn Erichsen:
»Du kan sige, at vi nu skal lave noget, der mere ligner Orientering på P1.«
Netop de nye nyheders lighed med noget, man for længst har hørt i radioen, er faldet en gruppe DR 2-medarbejdere for brystet. I et indlæg i Danmarks Radios medarbejderblad DRåben ironiserer fire medarbejdere fra DR 2 Nyt over nyskabelsen:
»Badegæsterne – som Koldbæk og Stephensen fra Skandinavisk Film Kompagni selv betegnede sig – kom på kort visit. Godt en uge senere leverede de afløseren. Det blev den meget sprællende radio- … undskyld tv-studieudsendelse med to værter (…)«.
Bjørn Erichsen afviser kritikken:
»Det viser blot to ting. At kritikerne ikke ved, hvad de taler om. Og at det er uhyre vanskeligt at gennemføre nye ting i Danmarks Radio«.

Den lille svære forskel
Alt er dog ikke nyt. Én vision går, ifølge DR-cheferne, igen i både de gamle og de nye nyheder på DR 2 – ordene »anderledes« og »bag om«.
Bella Kathrine Rein er ikke blind for, at nye koncepter ofte bliver en kamp om ord.
»Det kan da godt være, at vi skulle have valgt nogle andre ord,« siger hun med et smil – og tilføjer med en hørligt suk:
»Det med »det anderledes«, det er jo det, der er det svære. Vi skal alle sammen hele tiden lave noget, som de andre ikke laver. Vi er her jo for seernes skyld, ikke for vores egen. Det nye er, at vi skal turde have holdning og tage stilling. Vi skal kort sagt levere fordøjede nyheder,« siger Bella Kathrine Rein.
Er det ikke bare en serie nye hurraord?
»Vi bliver nødt til at se kendsgerningerne i øjnene. Vi lever i en tv-tid, hvor der ikke er tid til at tænke sig
om. Det pisker rundt med koncepter og ændringer i meget høje omdrejninger i den her tv-verden. Og nu er det de her ord – »ro og fordybelse« – vi tror på.«
»Jeg tror ikke, at det vi laver, kan ses andre steder. Nu skal vi have folk vænnet til, at vi er der. De skal sige: »Gad vide hvad hende Anne Knudsen mener i dag«. Så er vi en succes. Men det er et langt sejt træk.«
Torben Frølich – når det er så svært at fylde nyhedshullet ud, hvorfor dropper I så ikke bare nyhederne og sparer 20 millioner licenskroner?
»Det kunne man også godt diskutere. Men nyhedshungeren er besynderligt nok meget stor. Og der tilbyder vi så – forhåbentlig – et supplement,« svarer DR 2s programchef.
Tv-direktør Bjørn Erichsen vil ikke sætte forventede seertal på »Før Deadline«, og han understreger, at lave seertal i sig selv ikke kan lukke hverken DR 2 eller enkelte programmer. Men konsekvenser kan de godt få:
»Hvis det ene forsøg efter det andet mislykkes, så må vi jo rette blikket mod os selv som ledelse. Måske er vi ikke gode nok«.
Den lader vi stå et øjeblik – rapt og ukommenteret.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen