search

Sidste nyt fra kikby

Tv er blevet en international branche, hvor koncepter, producenter og tv-kanaler hører hjemme i enorme koncerner. Leverandørerne kæmper om budet, mens efterspørgslen på danske programmer falder. Det har fået en af branchens uafhængige, Skandinavisk Film Kompagni, til at supplere med tv til kommuner og virksomheder – på nettet.

"Public service-tv stiller viden og indsigt til rådighed for befolkningen. Kommercielt tv er fundamentalt skabt for at stille befolkningen til rådighed for annoncørerne."

Ordene kommer fra Erik Ste-phensen, direktør i Skandinavisk Film Kompagni, som i snart syv år har levet af at levere tv, især til public service-stationerne.

Efter de fede år i primetime oplever han nu, at efterspørgslen på danske tv-programmer falder. Så Stephensen og kompagni ser sig om efter nye kanaler.

Derfor er det tv-værten Henriette Honoré, som tager imod på Farum Kommunes hjemmeside. Hun viser veloplagt rundt på skærmen, hvor seerne kan surfe mellem grundskyldspromiller og vuggestuetakster, overvære det seneste byrådsmøde eller se en stribe nye tv-indslag fra byen. Tv-holdet har været med Falck på arbejde, til forårsopvisningen i Farum Gymnastikforening og sidst, men ikke mindst, til vinsmagning. Om end en mere ydmyg af slagsen end den, kommunen er blevet landskendt for.

Tv-værten er ansat i Skandinavisk Film Kompagni, som også har udviklet konceptet til hjemmesiden. Afdelingen e-Division udvikler tv til nettet og leverer fast et par indslag om ugen til Farum. Et andet af husets kendte ansigter, Jarl Friis-Mikkelsen, guider rundt i bylivet på aarhus.dk.

 

Se byrådet uden Brixtofte
Konceptet i Farum hedder Kikby.dk. Ideen er, at siden skal minde om et tv-program, som alle kender og kan overskue. Borgere, der ikke færdes så hjemmevant i cyberspace, skal også kunne finde rundt på kommunens hjemmeside.

Derfor er de mange kommunale informationer krydret med interviews og levende billeder. På kommunens hjemmeside skal borgerne også kunne gå på loppemarked i den lokale spejderklub og chatte med byens borgmester.
"Folk identificerer sig med det, de laver, og det sted, de bor. Vi havde ni seere til den direkte transmission af det byrådsmøde, Brixtofte blev væk fra, men siden har mange flere set det.

Nettet kan ikke konkurrere med tv som massemedie og oplevelse. Men det er godt til at skabe interesse i kommunerne. Og det er en hukommelse, som kan ligge i kommunen i årevis. Samtidig bliver kommunerne nødt til i hø-jere grad at lægge informationer ud til selvbetjening for at opretholde det serviceniveau, borgerne forventer," mener Erik Stephensen.

"Vi kan overføre hele den journalistiske tankegang til nettet. Vi kan levere levende billeder til de mange små lokale tv-stationer, nettet udvikler sig til."

 

Nettet er gratis
Som følge af de globale giganters vokseværk på tv-fronten, ser filmkompagniet sig om efter partnere, som kan udvikle visionerne om kikby.dk videre.

Sammen med Jyllands-Posten, TeleDanmark, Aparte og det Mærsk-ejede it-firma LEC har de dannet Portal Danmark, der er drivkraften bag ÅrhusPortalen – et koncept, som gerne skulle nå ud til flere byer.

Krisen i dot-com branchen og den kendsgerning, at medierne stadig har uendeligt svært ved at tjene penge på nettet, skræmmer ikke.

Pointen er at finde de kunder, der gerne betaler for en tiltrækkende hjemmeside.

"Den, der skal betale, skal have en interesse i at få brugerne ind på siden. Kommunen vil gerne have, at borgerne klarer sager hjemmefra i stedet for at møde op. Så kan kommunen spare og servicere borgerne på én gang. Private virksomheder har en interesse i at kommunikere med kunder og forbrugere for at øge deres forretning."

Erik Stephensen tror hverken på banner-reklamer eller mikrobetaling.

"Vi har vænnet os til, at nettet er gratis. Betaling bliver mødt med modvilje eller konkurrence. TeleDanmark lagde først nummeroplysningen på nettet, da andre havde lagt konkurrerende tjenester ud gratis."

 

Nej til anoreksi-tv
Direktøren ser om ikke lyst, så dog med en vis munterhed på fremtiden. Men han savner de afslørende dokumentarprogrammer – både på skærmen og på ordresedlen. Dokumentarer, der ikke lader sig nøje med at afsløre ulovligheder, men går efter det, der burde være ulovligt, men ikke er det.

I reolen står Cavlingstatuetten og minder om den journalistik, som i 1979 indbragte Erik Ste-phensen den eftertragtede pris. En journalistik, der i dag koster mere, end de fleste tv-stationer er villige til at betale.

"Men vi er ikke kostfornægtere, vi vil gerne lave reality, hvis der er efterspørgsel på reality med indhold. Vi ville gerne have lavet Robinson, det er godt tænkt. Men vi har ingen intentioner om at lave modelkonkurrencer for anoreksiramte piger, selv om det kommercielt set måske er interessant. Det er ikke til for at skabe meningsfuldt liv for seerne eller for den, der producerer, men for at stille seere til rådighed, og det er ikke vores stærke side. Der må gerne være en mening med det, så man kan fortælle sine børn, hvad man laver."

 

GIGANTER I DANMARK
– TV 3 og TV 3+ ejes af Viasat, der er en del af den svenske mediekoncern Modern Times Group. MTG er mediesektionen i den svenske Kinnevik-koncern.
MTG ejer en stribe nordiske satellit-kanaler, produktionsselskaberne Strix (Robinson, Baren, Harem) og Freeport og er desuden involveret i gratisavisen metroXpress.

– Tv Danmark 1 og Tv Danmark 2 ejes af SBS Broadcasting, der har hjemsted i Luxembourg og ledes af amerikaneren Harry Sloan. SBS driver en række radio- og tv-stationer i Europa. SBS samarbejder desuden med lokale medievirksomheder, deriblandt en række dagblade og hollandske Endemol.

– Mastiff hed indtil for nylig Wegelius og har produceret nogle af de seneste års største underholdningssucceser til dansk tv, nemlig Den store Klassefest, Venner for Livet og Hit med Sangen. Er en del af Bonnier-gruppen, der udgiver aviser, bøger og blade i hele Norden.

– Metronome har produceret Popstars, Jeopardy, Hvem vil være millionær, Big Brother, Pernilles Univers m.m. Blev stiftet af Bent Fabricius Bjerre i 1950. Danske Metronome er i dag en del af det svenske Metronome Film og Television AB, som producerer film og tv i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Ejerne er norske Schibsted og hollandske Endemol, som ejer flere hundrede tv-koncepter, blandt andre Big Brother.

– MTV produktion (Fangerne på fortet, Hvide løgne) er et uafhængigt svensk selskab med afdelinger i Danmark, Sverige og Norge. MTG ejede indtil 1998 40 procent af aktierne, men i dag er aktierne spredt på flere hænder. Selskabet er børsnoteret i Sverige.

– Nordisk Film er en del af Danmarks største medievirksomhed, Egmontgruppen, der blandt andet udgiver ugeblade, magasiner, bøger og tegneserier i hele verden. Egmont ejer såvel biografer som en række filmrettigheder til biografer, video og tv. Egmont udgiver Disney-hæfter i 24 lande og distribuerer Sony Playstation-spil og -konsoller i Norden.

– Skandinavisk Film Kompagni blev dannet i 1996, da Erik Stephensen og Jørgen Koldbæk forlod Nordisk Film. Kompagniet er ejet af en række medarbejdere. Har blandt andet produceret Fredag i farver, Skattefri Lørdag, Stjernetegn og konceptet til Deadline på DR2. Leverer p.t. Go' Morgen Danmark, Finn'sk Fjernsyn, Hatten i Skyggen, Hækkenfeldt, Man har et standpunkt samt TV 2/Lorrys forbrugerindslag, Konzoom. 45 medarbejdere, heraf 32 fastansatte, men har tidligere været oppe omkring 70.

DEN GLOBALE FØDEKÆDE
I dag kan tv-stationerne vælge og vrage, når de køber programmer ude i byen. Ikke så få programmer bliver købt som udenlandske koncepter.

Danmarks Statistik havde 1. januar i år registreret 757 virksomheder i film- og tv-branchen. Det er 100 flere end to år før. Nogle udgøres blot af en mand med et kamera, andre hører til internationale mediegiganter som Bonniers eller Endemol.

Men også flere tv-stationer er på internationale hænder. Halvdelen af de danske tv-kanaler er faktisk ejet af udenlandske koncerner.

"Danmark er blevet en langt mere integreret del af en global fødekæde, hvor formater og koncepter versioneres til det enkelte marked. Det er blevet vanskeligere at være uafhængig, fordi efterspørgslen på unikke danske programmer i et betydeligt omfang er erstattet af efterspørgsel på sikre seerhits som Popstars, Hvem vil være millionær, Hit med sangen og så videre. Og den sikkerhed kan en "track-record" fra internationale formatejere med egne produktionsselskaber i Danmark levere," forklarer Erik Stephensen.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen