search

SID TRUER OG LOKKER JP

“Én ting er, at SiD er uvidende om ophavsret og bringer min artikel uden aftale. Noget helt andet er, at de oven i købet forsøger at true mig til at trække mit økonomiske krav tilbage,” siger Jesper Kongstad, journalist på Jyllands-Postens erhvervsredaktion.

“Én ting er, at SiD er uvidende om ophavsret og bringer min artikel uden aftale. Noget helt andet er, at de oven i købet forsøger at true mig til at trække mit økonomiske krav tilbage,” siger Jesper Kongstad, journalist på Jyllands-Postens erhvervsredaktion.
Baggrunden for forargelsen er, at Jesper Kongstad midt i august fandt én af sine artikler på hjemmesiden for SiDs ‘Landsklub for DSB Lastbilschauffører’. En tophistorie fra JPs forside, som SiD ikke havde fået lov at bruge. Efter rådføring med Dansk Journalistforbund satte Jesper Kongstad sig til tasterne og forlangte 9000 kroner af SiD.
Få dage efter var lastbilschaufførernes næstformand Thomas Rasmussen i røret.
“Først beklagede han, at artiklen var blevet lagt ud,” fortæller Jesper Kongstad. “Derpå tilbød han at indrykke en annonce i Jyllands-Posten og beklage.”
Jesper Kongstad afslog – hvorpå næstformanden nævnte, at SiD altid havde haft et godt samarbejde med JP om nyhedshistorier, men det kunne ophøre, hvis kravet blev fastholdt. Da det heller ikke bed på Jesper Kongstad, skiftede næstformanden strategi.
“Nu tilbød han mig en solohistorie, hvis jeg trak mit krav tilbage,” siger Jesper Kongstad – der igen afviste.
Derpå returnerede næstformanden til den første taktik – truslen. Han kunne egenhændigt sørge for, at ingen i SiD ville tippe Jesper Kongstad om historier igen. Og så var den telefonsamtale slut.

Pumpet i sommerferie
Ovenstående hændelsesforløb genkendes af næstformand Thomas Rasmussen. Han er præcis lige så forarget som Jesper Kongstad.
“9000 kroner et halvt år efter! SiD har altid hjulpet Jyllands-Posten med historier, også selv om de ikke altid skriver pænt om os. Jeg blev pumpet af dem midt i min sommerferie. Og så vil han alligevel ikke lade os bruge den artikel,” siger Thomas Rasmussen. SiD har fjernet artiklen fra hjemmesiden, og Thomas Rasmussen regner ikke med, SiD betaler de 9000 kroner.
I så fald går DJ videre med sagen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen