Shrink in ink

Fagets indhold er er i højsædet, formanden er flyttet langt ind i magasinet, og der er skruet gevaldigt op for lækkerhed og substans, skriver anmelderen af Magasinet P 
11.09.2015 · 13:55

Af: Camilla Mehlsen

ANMELDELSE. Printmediet lider en krank skæbne. Det er devisen i en presset nyhedsbranche, hvor stadig flere læsere vender papiraviserne ryggen for at kigge ned i en skærm. Men ser vi på de faglige nichemagasiner, har papir en fremtid. I hvert fald hvis læserne får det som en del af et fagforeningsmedlemskab.

Det er i det farvand, at Dansk Psykolog Forening relancerer deres tidligere blad Psykolog Nyt og lader det genopstå som et journalistisk fagmagasin under det korte navn P.

Væk med det gamle medlemsblad med en psykolog på forsiden og med foreningsformandens hilsen på side 2. Nu er det psykologi med stort P: Det er fagets indhold, der er i højsædet, formanden er flyttet langt ind i magasinet, og der er skruet gevaldigt op for lækkerhed og substans – med magasinryg, mere forskningsformidling og et helt nyt stramt designkoncept af e-Types Daily.

P udkommer 12 gange om året. Den journalistiske ambition er at sætte psykologi og psykologifaglighed på den offentlige dagsorden. Det skal ske med emner, som når langt ud over de fagprofessionelles interesser – i første nummer handler det for eksempel om sorg, stofmisbrug, bevidsthed, stress og meditation.

At magasinet dog endnu mest er et foreningsblad og ikke noget, du tager fra hylden i kiosken, vidner den nye magasinforside om: Læseren bliver mødt af en illustration af en mands ryg og teksten ”Diagnose: Sorg”. Det er en smuk forside, men spørgsmålet er, om det blot er manden, der vender ryggen til læserne, eller om læserne også vil vende ryggen til en forside uden øjenkontakt eller anden direkte appel?

Magasinets første udgave udkommer i et oplag på 10.953, som er nogenlunde det samme som det hedengangne Psykolog Nyt. Til sammenligning udkommer Allers selvudviklingsmagasin Psykologi i et oplag på ca. 12.000 og med et læsertal på 119.000.

Fagmagasinet P går en bue uden om selvudvikling, damebladenes evindelige gode råd og holder sig fra de job- og karrierehistorier, som hersker i fagforeningsbladene. Stor ros for det. 

Men selv om P tager sit fag seriøst, vil det klæde magasinet med flere visuelle indslag og flere fængende indgange til de til tider teksttunge artikler, så det stramme ’grid’ ikke bliver for symmetrisk og pænt – og for kedeligt at læse for øjet. I en rørende 

featureartikel om stofmisbrug tager typografien overhånd på de første to sider, der leger med bogstaverne i rubrikken, og det giver mindre plads til Klaus Holstings sanselige billeder af et menneske.

P må fremover gerne skrue op for de menneskelige historier, også om de professionelle i psykologfaget. 

Magasinets absolut bedste og mest skæve opslag er de første par sider, hvor vi ser fire portrætbilleder af terapeuter i deres samtalerum fra bogen ’50 shrinks’. Ja tak til flere historier om shrinks! 

Magasin: Magasinet P

Udgiver: Dansk Psykolog Forening

Abonnement: 1.350 kr. for 12 årlige numre

Anmelder: Camilla Mehlsen, indehaver af Mehlsen Media med speciale i vidensbaserede medier

 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste nyheder

22.03.2019 · 14:57

Dansevideo satte en falsk #metoo-dagsorden i Norge

Jakob Albrecht
22.03.2019 · 09:46

DF'er anklager medierne for EU-bedrag

Andreas Marckmann Andreassen
22.03.2019 · 08:43

Debat: Manden, der sprøjter med champagne

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

To journalister til Lollandredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 10.04

Organisationsudviklingschef

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 10.04

Studentermedhjælper til medlemsrådgivning

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 05.04

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03